ارزش آتی یا Future Value چیست؟

02 خرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 01 خرداد 1403
ارزش آتی
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

ارزش آتی و یا Future value (FV) ارزش دارایی جاری در تاریخ آتی بر اساس نرخ رشد مفروض است. سرمایه گذاران و برنامه ریزان مالی از ارزش آتی برای تخمین میزان ارزش سرمایه گذاری امروز در آینده استفاده می‌کنند. همچنین، عوامل خارجی مانند تورم می‌تواند بر ارزش آتی دارایی تأثیر منفی بگذارد. ارزش آینده را می‌توان با ارزش فعلی مقایسه کرد.

 

فرمول ارزش آتی چیست؟

محاسبه ارزش آتی به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد تا میزان سودی که می‌تواند توسط دارایی ها ایجاد شود را در آینده پیش بینی کنند. البته، ارزش آتی یک دارایی به نوع سرمایه گذاری و انتخاب افراد بستگی دارد. فرمول ارزش آتی نرخ رشد پایدار را در نظر می گیرد. برای مثال، تصور کنید پولی در یک حساب پس انداز با نرخ سود تضمین شده قرار داده شود، در این صورت ارزش آتی به راحتی مشخص می‌گردد. با این حال، سرمایه گذاری در بازار سهام یا سایر اوراق بهادار با نرخ بازده متغیر، می‌تواند نتایج متفاوتی را به همراه داشته باشد.

ارزش آتی

 

ارزش آتی را می‌توان به ۲ روش زیر محاسبه کرد:

برای دارایی با نرخ بهره ساده سالانه:‌ ارزش آتی = [(تعداد سال‌ها* نرخ سود) +۱] * ارزش دارایی در زمان حال

برای دارایی با نرخ بهره مرکب سالانه: ارزش آتی = [تعداد سال‌ها^(نرخ سود+۱)] * ارزش دارایی در زمان حال

اگر یک سرمایه گذاری 1000 دلاری به مدت پنج سال در یک حساب پس انداز با 10٪ سود ساده پرداخت شده سالانه نگهداری شود، FV این 1000 دلار برابر با 1000 دلار × [1 + [ ( 5 × 0.10 )] یا 1500 دلار است.

 

آموزش بورس و بازارهای مالی با بهترین هزینه

 

مزایای محاسبه طبق روش ارزش آتی

  • ارزش آتی امکان برنامه ریزی را برای افراد فراهم می کند. افراد با درک وضعیت مالی خود بهتر می‌توانند برای آینده مالی خود برنامه‌ریزی کنند. برای مثال، خریدار یک ماشین که تلاش می کند 500 میلیون تومان برای پیش پرداخت پس انداز کند، می‌تواند با استفاده از ارزش آتی محاسبه کند که چقدر طول می کشد تا به این پس انداز برسد.
  • ارزش آینده مقایسه را برای گزینه‌های موجود آسان‌تر می‌کند. با محاسبه ارزش‌های آتی و مقایسه نتایج، سرمایه گذار می‌تواند گزینه‌ها را مقایسه کند. یکی نیاز به سرمایه گذاری 5000 دلاری دارد که برای 3 سال آینده 10 درصد بازده خواهد داشت. دیگری نیاز به سرمایه گذاری 3000 دلاری دارد که 5% در سال اول، 10% در سال 2 و 35% در سال 3 بازده خواهد داشت.
  • محاسبه ارزش آتی به دلیل برآوردها آسان است. از آنجا که بر تخمین‌ها متکی است، هر کسی می تواند از ارزش آتی در موقعیت های فرضی استفاده کند. به عنوان مثال، در مورد خریدار خانه فوق که تلاش می کند 100000 دلار پس انداز کند، آن شخص می تواند ارزش آتی پس انداز خود را با استفاده از پس انداز تخمینی ماهانه، نرخ بهره تخمینی و دوره پس انداز تخمینی محاسبه کند.

 

محدودیت‌های ارزش آتی

ساعت

  • ارزش آتی معمولاً رشد ثابت را فرض می‌کند. اما این رشد ممکن است همیشه به صورت خطی یا ثابت در طی یک سال نباشد.
  • ممکن است مفروضات ارزش آتی اتفاق نیفتد. وقتی بازار نتواند بازده تخمینی را تولید کند، ارزش محاسبه شده کاملاً بی ارزش تلقی می‌شود.
  • ارزش آتی ممکن است با شکست مواجه شود حتی ممکن است تنها با نگاه کردن به ارزش آتی، یک گزینه مطلوب به نظر برسد. چرا که بالاتر است اما نقطه شروع سرمایه گذاری اولیه را در نظر نمی‌گیرد.

 

ارزش آتی پول چیست؟

برای درک عبارت ارزش آتی پول، کافیست به این اصل توجه کنید “هر یک دلار امروز بیشتر از یک دلار آینده ارزش دارد.” این اصل که شما با یک دلار امروز می‌توانید نرخ بازدهی را افزایش دهید.” ارزش آتی پول بدین معنی است از مجموع پولی که امروز سرمایه‌گذاری خواهد شد و در پایان دوره زمانی مشخص با نرخ بهره مشخصی افزایش پیدا می‌کند.
برای مثال؛ تصور کنید امروز هزار دلار با نرخ بهره 2 درصد سالانه سرمایه گذاری کرده‌اید. ارزش این هزار دلار در پایان سال 1020 دلار می‌شود. پس ارزش آتی ۱۰۰۰ دلار امروز برابر است با ۱۰۲۰ دلار. یعنی اگر با هزار دلار یک وسیله را خریداری کنید که در یک سال تمام شود، در واقع ۱۰۲۰ دلار برای آن پرداخت کرده‌اید نه ۱۰۰۰ دلار. حال تصور کنید اگر بخواهید در پایان سال دوم ارزش سرمایه گذاری خود را برآورد کنید، این عدد به 1044 دلار می‌شود. چرا که ابتدای سال دوم پول شما ۱۰۲۰ دلار است نه ۱۰۰۰ دلار. پس ارزش سرمایه‌گذاری شما در پایان سال دوم می‌شود ۲ درصد از ۱۰۲۰ دلار یا ۲۴ دلار.

 

سوالات متداول

ارزش آتی برای چه چیزی استفاده می شود؟

از ارزش آتی برای تعیین ریسک می‌توان استفاده کرد و یا حتی مشاهده کرد که در صورت برنامه ریزی، هزینه معین چه رشدی خواهد داشت. همچنین، ارزش آتی یا به عنوان یک هدف پس انداز برای درک اینکه آیا با توجه به سرعت فعلی پس انداز و نرخ بازده مورد انتظار ذخیره می‌شود یا خیر، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارزش آتی (FV) چه تفاوتی با ارزش فعلی (PV) دارد؟

ارزش آتی موقعیت فعلی را در نظر می گیرد و ارزش آن را پیش بینی می‌کند. از طرف دیگر، ارزش فعلی موقعیت آینده را در نظر می گیرد و ارزش امروز را طرح می‌کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه