روتوسکوپی چیست؟ مزایا و نرم‌افزارهای کاربردی آن

20 خرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 20 خرداد 1403
روتوسکوپی چیست؟
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

آیا تا به حال اسم تکنیک روتوسکپی را شنیدید؟ تکنیک روتوسکوپی یکی از تکنیک‌های قدیمی است که در زمینه ساخت انیمیشن و پویانمایی از آن استفاده می‌شود. روتوسکوپی در حقیقت تکنیکی است که انیماتورها از آن برای ردیابی و دنبال کردن تصاویر متحرک و فریم به فریم برای تولید یک حرکت واقعی استفاده می‌کنند. روتوسکوپی در فیلم‌های لایو اکشن نیز استفاده می‌شود. یکی از مشهورترین فیلم‌هایی که با روتوسکوپی ساخته شده است، فیلم‌های اولیه جنگ ستارگان بوده است که برای نمایش شمشیرهای لیزری از روتوسکوپی استفاده شد. همچنین روتوسکوپی این امکان را در اختیار ما قرار می‌دهد که با ترسیم دستی یا دیجیتالی، فریم‌های دلخواه خود را داشته باشیم. روتوسکوپی از ابتدای اختراع آن تا به امروز، همواره در حال پیشرفت با تکنولوژی بوده است.

 

پیدایش روتوسکوپی

در ابتدا یک انیماتور آمریکایی-لهستانی به اسم ماکس فلایشر برای ساخت مجموعه‌ای به اسم out of the inkwell از روشی جدید و مبتکرانه به اسم روتوسکوپی استفاده کرد. مجموعه‌های ساخت او که با استفاده از تکنیک روتوسکوپی بود، مخاطبان زیادی را جذب کرد. بعدها از روتوسکوپی برای پیاده‌سازی و ساخت فریم‌های پیچیده‌تر استفاده شد. 

پس از استقبال از این تکنیک مکس به همراه برادرش یک شرکت با نام فلایشر تاسیس کردند و حق اختراع این مورد را دریافت کردند. در سال 1934 این حق اختراع منقضی شد. این مورد سبب شد تا باقی شرکت‌ها نیز بتوانند از این تکنیک استفاده کنند. والت دیزنی یکی از طرفداران این تکنیک بود. والت دیزنی توانست با این تکنیک فیلم‌های زیادی بسازد و موفقیت زیادی کسب کند.

برخی افراد نیز در این حوزه تاثیر زیادی داشتند. یکی از این نفرات هنرمندی با اسم کب کلووی بود. به اشخاص مشهور دیگری نیز مانند آلفرد هیچکاک می‌توان اشاره کرد.

کمپانی دیزنی بارها و بارها از این روش را در انیمیشن‌های خود استفاده کرده است. اولین انیمیشنی که دیزنی از روتوسکوپی استفاده کرد انیمیشن سفیدبرفی و هفت کوتوله بود.

روتوسکوپی

روتوسکوپی در انیمیشن و تکنولوژی

در ابتدای دهه 90 میلادی با ظهور تکنولوژی و کامپیوتر در صنایع مختلف، حوزه پویانمایی و ساخت انیمیشن نیز دستخوش تغییر شد. باب سابیستون انیمیشن‌ساز، فرآیند جدیدی را در حوزه روتوسکوپی اختراع کرد. او مفهوم روتوسکوپی درون‌یابی را ابداع کرد که به انیمیشن سازها این امکان را داد تا از کامپیوتر در این مورد استفاده کنند.

از نرم افزارهای مختلفی برای استفاده از تکنیک روتوسکوپی استفاده می‌شود که در این قسمت به برخی از این موارد اشاره شده است.

روتوسکوپی در مایا

از این نرم‌افزار برای ساخت انیمیشن‌های سه بعدی استفاده می‌شود. از این نرم افزار می‌توان برای روتوسکوپی و همچنین انواع تکنیک‌های یکپارچه‌سازی تصویر استفاده کرد. این نرم‌افزار همچنین در زمینه ساخت شخصیت، متحرک‌سازی و اسکلت‌بندی کاربرد دارد. مایا در صنعت بازی‌سازی کاربرد زیادی دارد.

روتوسکوپی در ادوبی افترافکت

نرم‌افزار ادوبی افتر افکت در این صنعت بسیار پرکاربرد است. از جلوه‌های بصری گرفته تا ویرایش صوتی و غیرخطی با افترافکت قابل انجام است. امکانات در حوزه ردیابی و ماسک در افترافکت به روتوسکوپینگ در این نرم‌افزار کمک می‌کند.

 یادگیری افتر افکت در کمترین زمان

روتوسکوپی در موکا پرو

نرم افزار موکا پرو، یک نرم‌افزار ردیابی است که علاوه بر این مورد ترکیب دو بعدی و سه‌بعدی را انجام می‌دهد. به واسطه این امکانات از موکا پرو در فیلم‌سازی، انیمیشن‌سازی و بازی‌سازی استفاده گسترده‌ای می‌شود.

روتوسکوپی در روتوشاپ

سابیستون پس از اینکه مفهوم روتوسکوپی درون‌یابی را اختراع کرد، به دنبال یک نرم‌افزار کاربردی در این حوزه بود. اون به صورت اختصاصی یک نرم‌افزار مرتبط با روتوسکوپی، به نام روتوشاپ را ایجاد کرد. این نرم‌افزار ثبت اختراع شده است و فقط امکان استفاده از آن برای استودیو flat black films وجود دارد. در ساخت انیمیشن‌های مشهوری مانند waking life و A scanner darkly، سابیستون توانست از نرم‌افزار روتوشاپ استفاده کند.

 

مزایای روتوسکوپی

تا به اینجا با روتوسکوپی و تاریخچه آن آشنا شدیم. روتوسکوپی دارای مزایای زیادی بوده است که توانسته تحول بزرگی در صنعت پویانمایی ایجاد کند. اکنون به چند مورد از مزایای روتوسکوپی اشاره می‌کنیم.

حرکت واقع‌گرایانه

یکی از مزایایی که تکنیک روتوسکوپی در اختیار انیمیشن‌سازها قرار می‌دهد، متحرک‌سازی واقع‌گرایانه اشیا و کاراکترها است. در این خصوص افرادی که در زمینه پویانمایی فعالیت دارند و تمایل دارند تا از این تکنیک استفاده کنند، می‌توانند با دنبال کردن فیلم‌های لایو اکشن به زمانبندی و وزن درست برای ساخت انیمیشن با تکنیک روتوسکوپی دست پیدا کنند. 

ثبات و دقت

در روتوسکوپی، انیمیشن‌سازان می‌توانند با ردیابی از روی فیلم لایو اکشن، عملکرد و جزئیات را حفظ کنند. روتوسکوپی سبب می‌شود تا به حرکات بدن، حالات صورت و اقدامات پیچیده در ساخت انیمیشن دست پیدا کند. 

صرفه‌جویی در زمان

استفاده از روتوسکوپی در مقابل استفاده از روش‌ها سنتی فریم به فریم از سرعت‌عمل بیشتری برخوردار است. انیماتورها می‌توانند از فیلم‌‍‌های لایو اکشن به عنوان مرجع انیمیشن استفاده کنند و فریم‌های اولیه مورد نیاز را سریعتر ایجاد کنند. با استفاده از این فرآیند زمان قابل توجهی در پروسه ساخت انیمیشن صرفه‌جویی می‌شود.

روتوسکوپی انیمیشن

معایب روتوسکوپی

در کنار مزایای زیادی که روتوسکوپی دارد، معایبی نیز برای این تکنیک وجود دارد. در این قسمت به این موارد اشاره می‌کنیم.

فرآیند بسیار تخصصی

برای استفاده از روتوسکوپی و ساخت محتوا از این طریق نیاز به مهارت بسیار بالایی در نقاشی دیجیتال و انیمیشن‌سازی وجود دارد.

هزینه بالا

روتوسکوپی فرآیندی هزینه‌بر است زیرا هر فریم نیاز به ردیابی جداگانه‌ای داد و این روند سبب می‌شود تا پرهزینه‌تر از سایر تکنیک‌ها باشد.

 

آیا روتوسکوپی همان موشن‌کپچر است؟

شاید با توجه به توضیحاتی که در خصوص روتوسکوپی داده شد به نظر بیاید که روتوسکوپی همان موشن کپچر است اما این دو کاملا متفاوت هستند. در موشن‌کپچر تمامی موارد از جمله چهره، حالات صورت، لباس و غیره در نرم‌افزارهای جلوه‌های ویژه و سه‌بعدی توسط انیماتورها انجام می‌شود. البته باید به این مورد اشاره کرد که در موشن‌کپچر حرکات بیار واقعی‌تر از روتوسکوپی هستند.

از موشن‌کپچر نیز در بسیاری از آثار معروف سینما استفاده شده است. از معروفت‌ترین این آثار می‌توان به آواتار، بتمن و دزدان دریایی کارائیب اشاره کرد.

 

روتوسکوپی جایگزین کروماکی

از کروماکی یا همان پرده سبز یا آبی برای جلوه‌های بصری استفاده می‌گردد. حال سوالی به ذهن میاید که چرا از این رنگ در فیلم‌برداری استفاده می‌شود. دلیل انتخاب رنگ سبز یا آبی این است که این رنگ‌ها بیشترین میزان تضاد با رنگ پوست انسان را دارند. این تکنیک، یک تکنیک پسا تولیدی است. امروزه به جای استفاده از کروماکی از روتوسکوپی نیز استفاده می‌شود زیرا این تکنیک سبب می‌شود تا نیازی به تنظیم مجدد شرایط نوری در استودیو برای هر ضبط نباشد.

کروماکی

نمونه‌هایی از روتوسکوپی

فیلم سفید برفی و هفت کوتوله: اولین انیمیشن بلند دیزنی که از تکنیک روتوسکوپی به طور گسترده در آن استفاده شده است.

فیلم ترس و لرز: فیلمی از ویم وندرس که در آن از روتوسکوپی پوششی برای ترکیب تصاویر واقعی با نقاشی‌های رنگ روغن استفاده شده است.

سریال south park: سریالی انیمیشنی که با استفاده از تکنیک روتوسکوپی کامپیوتری ساخته شده است.

موزیک ویدیو Smells Like Teen Spirit از گروه Nirvana: در این موزیک ویدئو از روتوسکوپی برای ترکیب تصاویر واقعی از اعضای گروه با انیمیشن استفاده شده است.

 

جمع‌بندی

روتوسکوپی، تکنیکی خلاقانه در دنیای ویرایش و جلوه‌های ویژه است که با استفاده از آن می‌توان تصاویر واقعی را به طور حرفه‌ای با انیمیشن‌ها، موشن گرافیک‌ها و یا تصاویر دیگر ترکیب کرد. کاربردهای روتوسکوپی پوششی بسیار متنوع است و می‌توان از آن در زمینه‌های مختلفی مانند انیمیشن، فیلم، بازی‌سازی و غیره استفاده کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب نیما سلیمانی

دیدگاه شما

بدون دیدگاه