چگونه بهترین دانش آموز باشیم؟

24 اردیبهشت 1403 - آخرین بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1403
چگونه بهترین دانش آموز باشیم
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

چگونه یک دانش آموز موفق باشیم؟ این دقیقا همان سوالی است که هر دانش آموزی که حداقل یکبار در دوران تحصیل از خود پرسیده است. اما باید بدانید که موفقیت نه شانسی است، نه ربطی به معلم دارد و نه یک جعبه در بسته است که شخصی آن را به شما هدیه دهد. رمز و  راز موفقیت، داشتن تلاش و پشتکار برای یادگیری است. اما نکاتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا دانش آموزی موفق و هدفمند باشید. برای اینکه شما هم نمرات خوبی در مدرسه کسب کنید و میان همکلاسی‌های خود بدرخشید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

 

روش صحیح مطالعه یک دانش آموز موفق

دانش آموزانی که در طی دوران تحصیل خود، موفقیت‌های بسیاری کسب می‌کنند و پیشرفت بیشتری نسبت به دانش آموزان دیگر دارند، همیشه روش صحیحی را برای مطالعه خود پیش می‌گیرند. اما در ادامه این روش‌ها و تکنیک‌ها را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

وقفه‌های کوتاه در حین مطالعه داشته باشید

وقفه‌های کوتاه در حین کار سخت، کلید موفقیت است. قطعاً ذهن هر فردی پس از مطالعه طولانی مدت دچار خستگی می‌شود و تنها شما دانش آموزان را سردرگم می‌کند. نداشتن استراحت، تاثر منفی بر روی نمرات شما می‌گذارد و جای پیشرفت ممکن است پسرفت کنید. بهتر است برای استراحت میان مطالعه از گزینه‌هایی که ذهن شما را آرام می‌کنند کمک بگیرید و از رفتن به یک فضای باز غافل نشوید. در واقع، شما با استراحت دادن به ذهن خود، آن را آماده یادگیری مباحث جدید می‌کنید.

انتخاب محیط مناسب برای مطالعه

انتخاب یک محیط مناسب برای مطالعه یکی از مواردی است که در موفقیت  دانش آموزان نقش مهمی دارد. اگر محیطی که برای مطالعه و درس خواندن انتخاب می‌کنید، پر از سر و صدا و شلوغی باشد، تمرکز خود را از دست می‌دهید و در این صورت روند یادگیری شما کندتر می‌شود.

یادداشت برداری کنید

یادداشت برداری در طی مطالعه یکی از مواردی است که شما را به سمت موفقیت هدایت می‌کند. یادداشت کردن نکات مهم در هر زمان و مکانی به شما امکان مرور کردن مطالب مهم را می‌دهد. این کار به یادگیری بهتر و بیشتر شما کمک می‌کند.

کنترل میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی به عضوی جدانشدنی از زندگی هر فردی تبدیل شده است. استفاده بیش از حد از فضای مجازی بهره‌وری هر فردی را کاهش می‌دهد. اما، نمی‌توان گفت شبکه‌های اجتماعی را به طور کلی از زندگی خود حذف کنید ولی می‌توان با استفاده هوشمندانه‌تر و برنامه ریزی بهتر تمامی کارها را مدیریت کرد. بهتر است حین مطالعه و آموزش، گوشی خود را خاموش و یا از دسترس خارج کنید و آن را به دور از محیط مطالعه خود قرار دهید.

 

تدریس خصوصی زبان با بهترین هزینه

 

مشخص کردن برنامه هفتگی

جمله مایکل فیلپس

هر فردی یک برنامه خاص برای مطالعه هفتگی خود دارد و این برنامه با برنامه شخص دیگری قابل مقایسه نیست. اما در نظر داشته باشید زمان تمامی افراد در طول شبانه روز 24 ساعت است و تمامی افراد برای مطالعه هفتگی خود در طی این بازه زمانی برنامه ریزی می‌کنند. در ضمن باید بدانید که داشتن یک برنامه هفتگی مشخص به این معنا نیست که کل روز خود را به مطالعه اختصاص دهید. به جای اختصاص دادن کل روز به مطالعه، سعی کنید مدیریت زمان خوبی داشته باشید و یک برنامه کامل برای یک هفته خود مشخص کنید تا در ایام امتحانات نیز با نمرات خوب و قابل قبولی به سمت موفقیت حرکت کنید.

امتحان کردن روش‌های مختلف برای مطالعه

اگر جزء دانش آموزانی هستید که مطالعه فردی به شا انگیزه کافی نمی‌دهد، روش‌های دیگر مانند مطالعه گروهی را امتحان کنید. شاید انگیزه شما با تغییر الگوی مطالعه بیشتر شود و با دیدن تلاش دانش آموزان دیگر شما هم برای مطالعه و تلاش بیشتر ترغیب شوید. اما در نظر داشته باشید، ممکن است مطالعه با گروهی که برنامه ریزی خاصی ندارند و تلاشی برای رسیدن به هدف خود نمی‌کنند، شما را هم از هدف و خواسته‌هایتان دور کند. بهتر است قبل از تصمیم جدی برای انجام این کار، یکبار این روش را امتحان کنید و در صورت نتیجه گرفتن، این روش مطالعه را ادامه دهید.

هر شب مطالعه کنید، حتی اگر روز بعد امتحان ندارید

از آنجایی که از زمان دقیق و فواصل امتحانات اطلاع دقیقی ندارید، بهتر است هر شب مطالعه را در برنامه ریزی خود بگنجانید. مطالعه مستمر به سادگیری و درک بیشتر مطالب کمک می‌کند و در آینده دچار مشکل نخواهید شد. این موضوع در مورد آموزش ریاضی و دروس تمرینی بیشتر صدق می‌کند.

 

رازهای یک دانش آموز موفق

دانش آموز موفق

در این قسمت رازهای دانش آموزان موفق را بررسی می‌کنیم و سعی کنید این موارد را برای رسیدن به موفقیت، دنبال کنید.

انتقادات مخرب را کنار بگذارید

افکار مثبت و نگاه واقع بینانه به خود کاملاً انگیزه بخش است و این از عادات دانش آموزان موفق است. در حالی که صداها و افکار منفی از انگیزه شما کم می‌کند. در مقابل آن افکار مثبت کاملاً روحیه بخش هستند و بهتر است بر روی هوش و اعتماد به خودتان، کار کنید تا با نتیجه فوق العاده آن مواجه شوید.

کنار گذاشتن درس خواندن شب امتحان

حتماً شما هم یکبار این مورد را تجربه کرده‌اید که شب امتحان با استرس زیاد مطالب درسی را مرور کنید. قطعاً مطالعه در شب امتحان نتایج خوبی به همراه ندارد و داشتن یک برنامه ریزی دقیق و منظم بهتر پاسخ می‌دهد و خستگی و استرس شما را کم می‌کند.

کاهش مصرف کافئین

مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار تا حدی مجاز است که بر روی معده، بی خوابی و مشکلات گوارشی شما تاثیر منفی نگذارد. بهتر است به جای استفاده بیش از حد از قهوه و این نوشیدنی‌ها به سراغ چای سبز و دمنوش‌های مفیدتر بروید. چای سبز دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که با رادیکال‌های آزاد بدن مبارزه می‌کنند و مانع آسیب به سلول‌های شما می‌شوند. علاوه بر این، چای سبز مانند قهوه، باعث تغییر رنگ لثه‌ها و دندان نمی‌شود.

معجزه ورزش و فعالیت بدنی

جمله از پله

ورزش برای سلامت بدن، تقویت حافظه و بهبود مهارت‌های تفکر معجزه می‌کند. ورزش باعث افزایش اندازه هیپوکامپ (ناحیه‌ای از مغز که در حافظه کلامی و یادگیری نقش دارد) شده و این یک راز بزرگ برای تبدیل شدن به یک دانش آموز موفق است. همچنین، می‌توانید از اپلیکیشن‌های ورزشی رایگان و یا ویدئوهای رایگان موجود در فضای اینترنت برای تمرینات خود کمک بگیرید.

مدیتیشن کنید

برای آرامش و تمرکز بیشتر در حین مطالعه، جادوی مدیتیشن را فراموش نکنید. مدیتیشن استرس شما را کم می‌کند و باعث بهبود خلاقیت و حافظه شما می‌شود.

ارتباط با خانواده و دوستان

ارتباط و وقت گذراندن با دوستان و خانواده از استرس و افسردگی جلوگیری می‌کند. به جای گذراندن وقت در گوشی و اینترنت این مورد را امتحان کنید تا زندگی شادتر، فعال‌تر و بهتری را تجربه کنید.

غذای سالم و خواب کافی را فراموش نکنید

برای عملکرد بهتر ذهن حین مطالعه، پیشنهاد می‌کنیم 7 تا 8 ساعت خواب کافی داشته باشید. همچنین، غذاهای سالم که دارای کربوهیدارت، پروتئین و چربی‌های سالم هستند مانند مغزها، تخم کتانف آجیا، ماهی، گردو، اسفناج، کاهو را هم در برنامه غذایی خود بگنجانید. بهتر است نیم ساعت تا یک ساعت قبل از خواب تلفن همراه، تلویزیون و… را کنار بگذارید و به جای آن دوش آب گرم را جایگزین کنید تا صبح روز بعد با آرامش و تمرکز بیشتری فعالیت کنید.

منظم باشید

نظم در طی تحصیل و زندگی موضوعی مهم است. سعی کنید کمد خود را مرتب نگه دارید، برنامه روز بعد را از شب قبل آماده کنید و وسایل مورد نیازتان را در کوله خود بگذارید.

 

سخن پایانی

دانش آموزان

در این مقاله، تمامی مواردی که برای تبدیل شدن به یک دانش آموز موفق نیاز دارید را عنوان کردیم. شما باید برای تبدیل شدن به یک دانش آموز موفق، وقفه‌های کوتاه در حین مطالعه داشته باشید، از غذای سالم و مقوی استفاده کنید، یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید و موارد مهم دیگر را رعایت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه