11 روش خواندن زیست کنکور مانند رتبه‌های برتر

06 خرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 06 خرداد 1403
زیست
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

درس زیست شناسی در کنکور تجربی، دارای بالاترین ضریب هستند و برای دانش آموزان این رشته، زیست از اهمیت بالایی برخوردار است. ضریب زیست شناسی در کنکور تجربی 4 است که این عدد در درس‌های اختصاصی در سه پایه ضرب می‌شود. بنابراین، باید گفت درس زیست شناسی مجموعاً برای سه پایه دارای ضریب 12 است. این درس در کنکور 50 سوال دارد و معمولاً درصد پاسخگویی دانش آموزان به سوالات این درس، پایین است.
بنابراین اگر شما به هر تست در این درس پاسخ صحیح دهید، می‌توانید 2 درصد را کسب کنید. با توجه به اهمیت این درس، زیست شناسی برگ برنده دانش آموزان در کنکور تجربی برای ورود به رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی است. اما مطالعه و بخاطر سپردن این درس کمی دشوار است و بسیاری از داوطلبان با آن کمی مشکل دارند.
نگران نباشید این موضوع، مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند و ممکن است تنها روش مطالعه درس زیست برای هر داوطلب متفاوت باشد. اما در نهایت، تمامی داوطلبان باید از اصول خاصی پیروی کنند. به نظر شما روش مطالعه درس زیست برای رتبه‌های برتر کنکور چگونه است؟ رتبه‌های برتر با چه روشی در این درس درصد بالایی کسب می‌کنند؟ کاراموز، قصد دارد در این مقاله به شما کمک کند تا درصد بالایی را در درس زیست شناسی کسب کنید و به طور مفصل به بررسی نکات مهم در رابطه با نحوه مطالعه این درس می‌پردازد. اگر می‌خواهید به هدف خود، یعنی ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی برسید، این مقاله برای شماست.

با کارآموز زیست شناسی رو سریع یاد بگیر!

 

سوالات درس زیست شناسی در کنکور 1403

زیست

درس زیست شناسی دارای 45 سوال در کنکور سراسری است و این سوالات در دفترچه شماره 1 قرار گرفته‌اند. زمان پاسخگویی به این سوالات 45 دقیقه است و برای پاسخگویی به هر سوال حدودا 1 دقیقه زمان نیاز دارید. تمامی داوطلبان باید برای پاسخگویی به این سوالات، زیست شناسی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را با دقت مطالعه کنند.

 

مطلب پیشنهادی: سیستم پرداخت امن کاراموز چیست؟

 

ضریب درس زیست شناسی در کنکور

همانطور که متوجه شدید، زیست شناسی دارای ضریب بالایی در کنکور است و نباید مطالعه آن دست کم گرفته شود. داوطلبانی که قصد قبولی در رشته‌های پرطرفدار و محبوب رشته تجربی را دارند، باید با ضریب درس زیست شناسی برای زیر گروه‌های مختلف آشنا شوند. ضریب این درس برای زیرگروه‌های مختلف در گروه تجربی به شکل زیر می‌باشد.

زیرگروه

یک دو سه چهار پنج
ضریب 4 4 2 2

2

 

بودجه بندی درس زیست شناسی برای کنکور 1403

عنوان سرفصل

تعداد تست‌های طرح شده در کنکور

گوارش و جذب مواد

3

تبادلات گازی

2

گردش مواد در بدن

3

تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد

2

از یاخته تا گیاه

1

جذب و انتقال مواد در گیاهان

1

تنظیم عصبی

3

حواس

3

دستگاه حرکتی

2

تنظیم شیمیایی

1

ایمنی

3

تقسیم یاخته

1

تولید مثل

3

تولید مثل نهان‌دانگان

1

پاسخ گیاه به محرک‌ها

1

مولکول‌های اطلاعاتی

2

جریان اطلاعات در یاخته‌ها

3
انتقال اطلاعات در نسل‌ها

3

تغییر در اطلاعات وراثتی

2

از ماده به انرژی

1
از انرژی به ماده

2

فناوری‌های نوین زیستی

1

رفتارهای جانوران

1

 

چند روش کلیدی مطالعه زیست شناسی برای کنکور

چطور زیست شناسی را درصد بالا بزنیم؟ رتبه‌های برتر چه روشی برای مطالعه این درس دارند؟ این‌ها سوالاتی هستند که ذهن داوطلبان رشته تجربی را درگیر می‌کند. وقت این رسیده که شما هم درصد بالایی در این درس کسب کنید و رشته محبوب خود را در دانشگاه ادامه دهید.

زیست

آشنایی با ماهیت درس زیست شناسی

اولین نکته‌ای که هر دانش آموزی باید به آن توجه کند، ماهیت درس زیست شناسی است. این درس، درسی مفهومی است و دانش آموزان نباید آن را حفظ کنند. برای یادگیری عمقی مطالب این درس، باید مطالعه به صورت مفهومی انجام شود.

روخوانی بخش به بخش کتاب درسی

قدم مهم بعدی، روخوانی بخش به بخش درس زیست شناسی است. در ابتدا یک درس را انتخاب کنید و آن را به قسمت‌های مختلف برای مطالعه تقسیم بندی کنید. هر بخش را به صورت دقیق و مفهومی مطالعه کنید تا ماهیت هر بخش به صورت کلی در ذهن شما ماندگار شود. این درس، مانند درس‌های دیگر نیست و باید هر چیزی را در کتاب درسی به درسی درک کنید.

مطالعه کتاب درسی به شکل دقیق

پس از روخوانی هر بخش، وقت مطالعه دقیق هر بخش است. این به این معنی است که شما باید هر قسمت، هر کلمه و هر واژه را با دقت بالا مطالعه کنید. سعی کنید در این مرحله، پس از مطالعه هر موضوعی آن را برای خودتان توضیح دهید. این روش مطالعه به شما کمک می‌کند تا مطالب در ذهن شما ماندگاری بیشتری پیدا کند.

حاشیه نویسی

از روش‌های عمقی برای یادگیری مباحث زیست، حاشیه نویسی است. شما باید در کنار هر قسمت و در کنار هر پاراگراف، نکات مهم را یادداشت کنید تا این مطالب بارها توجه شما را جلب کنند. این موضوع، برای کسب درصد بالا در درس زیست شناسی بسیار مهم و ضروری است.

حل کردن تست‌های تالیفی

تمامی رتبه‌های برتر کنکور تمامی روش‌های ذکر شده را برای کسب درصد عالی در درس زیست شناسی دنبال می‌کنند. در کنار این نکات، جادوی حل تست‌های تالیفی را نباید فراموش کنید. حل کردن این تست‌ها به شما کمک می‌کند تا با نوع سوالات کنکور و مفهوم آن‌ها آشنایی بیشتری پیدا کنید. تسلط شما بر روی تست‌های تالیفی، نشان دهنده این است که تا چه حدی بر روی مفاهیم مسلط هستید و آن‌ها را یادگرفته‌اید. در حین حل کردن تست‌های تالیفی، نکات مهم و اشتباهات خود را یادداشت کنید تا نقاط ضعف خود را به کمترین حد ممکن برسانید.

حل کردن تست‌های کنکور

زیست

آشنایی و حل تست‌های کنکور، یکی از مواردی است که بیشتر رتبه‌های برتر کنکور آن را در امتحان می‌کنند. بهتر است پس از مطالعه هر بخش، تست‌های کنکور را حل کنید و نکات مهم و کلیدی را یادداشت کنید. بهترین راهکار برای حل تست‌های کنکور، تقسیم آن به سه قسمت است. سوالات تستی را به بخش آسان، متوسط و سخت تقسیم کنید و با یک برنامه ریزی دقیق برای حل کردن آن‌ها پیش بروید. سوالاتی که برایتان سخت بنظر می‌رسد را پاسخ ندهید و به سراغ بخش مربوطه مراجعه کنید و این نکات را مجددا مطالعه کنید. در نظر داشته باشید، سوالات درس زیست معمولاً به شکل ترکیبی هستند و بهتر است مفاهیم را به طور دقیق مطالعه کنید.

تمرین و تکرار را فراموش نکنید

همانطور که گفتیم، زیست شناسی یک درس کاملاً مفهومی است و نباید این درس را حفظ کنید. مهمترین دلیل موفقیت رتبه‌های برتر کنکور در این درس، تمرین و تکرار است. پس در حین برنامه ریزی مطالعه خود، حتما برنامه‌ای برای تمرین و تکرار این درس بگنجانید. یادگیری و تثبیت مطالب زیست شناسی زمان می برد. صبور باشید و از تلاش دست برندارید. با تمرین و تکرار مداوم می توانید تسلط خود را بر درس زیست شناسی افزایش دهید و در کنکور به نتیجه دلخواه خود برسید.

خلاصه نویسی را فراموش نکنید

درس زیست شناسی از جمله دروس حجیم و پر محتوا در کنکور تجربی است. خلاصه نویسی به شما کمک می کند تا نکات کلیدی و مهم را از میان انبوه مطالب استخراج کنید و آنها را به طور منظم و دسته بندی شده در یک منبع واحد جمع آوری کنید. این موضوع کمک می‌کند تا بتوانید در زمان مرور نهایی، به جای صرف وقت برای مطالعه کل کتاب، به خلاصه نویسی‌های خود مراجعه کرده و به سرعت نکات مهم را مرور کنید. از طرفی دیگر، نوشتن مطالب به شما کمک می کند تا آنها را بهتر در حافظه خود بسپارید. همچنین، مرور خلاصه در زمان های مختلف، به تقویت حافظه و تثبیت یادگیری شما کمک خواهد کرد.

نکات مهم در خلاصه نویسی

  • خلاصه نویسی را پس از درک کامل مطالب انجام دهید. تا زمانی که به طور کامل بر مبحث مورد نظر مسلط نشده اید، اقدام به خلاصه نویسی نکنید.
  • شما می توانید از روش های مختلفی مانند رسم نمودار، استفاده از کلمات کلیدی، علامت گذاری و هایلایت کردن برای خلاصه نویسی استفاده کنید.
  • خلاصه خود را به طور مرتب مرور کنید. برای اینکه خلاصه نویسی شما فایده داشته باشد، لازم است که آن را به طور مرتب مرور کنید و در صورت نیاز، آن را به روز رسانی کنید.

کتاب درسی را منبع اصلی خود قرار دهید

زیست

کتاب درسی تمام مطالب مورد نیاز برای پاسخگویی به سوالات کنکور را به طور کامل و دقیق پوشش می‌دهد. اما برخی از داوطلبان به اشتباه کتاب‌های متفاوت و متعددی را برای مطالعه انتخاب می‌کنند که این کار کاملاً اشتباه است و فقط شما را سردرگم می‌کند. مطالب داخل کتاب درسی از اعتبار صحت بالایی برخوردارند و به طور کامل و دقیقی تمام سوالات شما را پوشش می‌دهد.

مطالعه زیست به صورت روزانه

اگر به دنبال کسب درصد بالا در درس زیست شناسی هستید، به صورت روزانه این درس را مطالعه کنید. حتی مطالعه حاشیه نویسی و خلاصه نویسی‌های خود را فراموش نکنید. مطالعه روزانه درس زیست شناسی به شما کمک می‌کند تا مطالب در حافظه بلند مدت ثبت شود و برای زمان بیشتری این مطالب را در ذهن خود داشته باشید.

طراحی سوال از کتاب درسی

این روش موجب می‌شود داوطلب خود را به جای طراح سوال قرار دهد و به سوالات با جنبه‌های مختلف نگاه کند. علاوه بر یان، با طراحی سوال از قسمت‌های مختلف به شما کمک ‌کند تا با انواع مختلف سوالات و رویکردهای حل مسئله آشنا شوید. علاوه بر این، با این راهکار مطالعه این درس برای شما جذاب و سرگرم کننده می‌شود و شما را برای یادگیری این درس بیشتر ترغیب می‌کند.

 

مطلب پیشنهادی: چگونه بهترین دانش آموز باشیم؟

 

تجربیات رتبه‌های برتر کنکور برای مطالعه زیست کنکور

هر دانش‌آموز باید روش مطالعه و برنامه‌ریزی متناسب با شرایط و توانایی‌های خود را پیدا کند. اما در این مسیر، کمک گرفتن از تجربیات افراد موفق نیز خالی از لطف نیست.

علی عبدالله زاده (رتبه 2 منطقه 2 کنکور تجربی 97) – درصد درس زیست کنکور: 98%

من برای کنکور تجربی، ابتدا کتاب درسی را کامل مطالعه کردم تا یک دید کلی نسبت به تمامی مفاهیم پیدا کنم. بعد از این مرحله، تست‌های آموزشی حل می‌کردم. یعنی پاسخ تشریحی سوالاتی را که حل می کردم بعد از حل یک یا چند سوال، نگاه می کردم تا مطالب برایم مرور شوند. در واقع، هدف من از انجام این کار این بوده که با تیپ سوالات آشنا بشم و متوجه بشم که از کدام قسمت چه سوالاتی طراحی شده. همچنین، تمام مطالبی که در دور اول خونده بودم هم محک زده می‌شد و فکر می کنم این کار، بهترین روش مرور دروس برای من بود.
پس از چند روز دوباره کتاب درسی رو با دقت بیشتر مطالعه می‌کردم و مباحثی که از اون قسمت‌ها تست اومده بود رو مجددا مطالعه می‌کردم و نکات مهم رو یادداشت می کردم. سپس با فاصله یک یا دو روز، دوباره تست می‌زدم و مراحل رو باز هم تکرار می کردم تا مطالب رو یکبار دیگه مرور کنم.
روش دیگری که برای خواندن درس زیست امتحان کردم، طراحی سوال از کتاب درسی بود. چون این کار کمک می‌کرد کتاب رو دقیق مطالعه کنم. حتی گاهی اوقات به سوالات بچه‌های کلاس پاسخ می‌دادم که هم مطالب رو مرور کرده باشم و از طرفی با دوستانم نکات مهم رو به اشتراک می‌گذاشتیم.

پوریا برزین (رتبه 10 منطقه 1 کنکور تجربی 97) – درصد درس زیست کنکور: 95%

من برای اینکه بتونم زیست رو در کنکور درصد بالایی بزنم، کتاب درسی رو به عنوان یک مرجع کامل انتخاب کردم. بعد از تسلط به مفاهیم درسی، تست زنی رو شروع کردم. درس زیست شناسی رو هر روز به طور منظم مطالعه می کردم. نکات فصل‌های مختلف کتاب رو با هم ترکیب می کردم و در کتاب درسی با دقت حاشیه نویسی می کردم. ابتدای سال تست‌های تألیفی رو کار کردم. ولی آخر سال فقط سوالات کنکور رو حل کردم و با این روش تونستم 95 درصد از سوالات زیست کنکور پاسخ درست بدم.

 

سوالات متداول

آیا می‌توان زیست را در کنکور 100 درصد زد؟

بله. برای رسیدن به این نتیجه، روش‌های مختلفی وجود دارد.

  • مطالعه عمیق و دقیق کتاب درسی
  • استفاده از منابع کمک‌آموزشی مناسب
  • حل تست‌های زیاد و متنوع
  • شرکت در آزمون‌های آزمایشی
  • برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند
  • و…

 

داوطلبان نظام قدیم چگونه به سوالات زیست پاسخ می‌دهند؟

داوطلبان نظام قدیم مانند داوطلبان نظام جدید به دفترچه سوالات نظام جدید پاسخ می‌دهند.

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی به زیست کنکور به چه صورت است؟

درس زیست شناسی دارای 45 سوال در کنکور سراسری است و زمان پاسخگویی به این سوالات 45 دقیقه می‌باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه