برای یادگیری زبان انگلیسی از کجا شروع کنیم؟

10 خرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 10 خرداد 1403
زبان انگلیسی
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

این روزها، یادگیری زبان انگلیسی برای هر فردی از واجبات است. با این حال، بسیاری از افراد برای یادگیری این زبان مهم در بدو امر احساس سردرگمی می‌کنند. حتی، تعدد کلاس‌های آنلاین و حضوری و کتاب‌های مختلف افراد زیادی را برای ادامه راه دلسرد می‌کند. اگر شما هم برای یادگیری زبان انگلیسی با چالش‌ها و موانع زیادی مواجه هستید، نگران نباشید در این مقاله شما را با روند کلی و صفر تا صد یادگیری زبان انگلیسی و برخی اصطلاحات رایج آشنا می‌کنیم، به این امید که در این مسیر شیرین همواره نامی خوش از ما در ذهن خود داشته باشید.

 

از کجا برای یادگیری زبان انگلیسی شروع کنیم؟

مانند هر مسیری که در زندگی قصد دارید آن را طی کنید، یادگیری زبان انگلیسی هم نیاز به شناخت مقصد، مبدا و چالش‌های مسیر دارد. به همین علت، بهتر است در ابتدا سطح خود را در این زبان محک بزنید و به این چند سوال مهم پاسخ دهید.

1- دایره لغات انگلیسی شما چطور است؟

  • خیلی کم و یا هیچ
  • درک نسبی خوبی از لغات زبان انگلیسی دارم.
  • برخی لغات را بلدم، به‌خصوص در موضوعات مشخص و آشنا

2- آیا توانایی ساختن جمله انگلیسی دارید؟

  • توانایی ساخت جملات جدید را به هیچ وجه ندارم.
  • توانایی ساخت جملات جدید در زبان انگلیسی را دارم.
  • می‌توانم با کلمات انگلیسی به راحتی جمله بسازم، ولی جملاتم ایراد گرامری دارند.

۳- توانایی شما در استفاده از دستور زبان انگلیسی در چه حد است؟

  • بسیار کم و یا هیچ
  • معمولی
  • در برخی موضوعات توانایی خوبی دارم و در برخی موارد خیر.

زبان انگلیسی

اگر به این سوالات، به گزینه اول پاسخ دادید، شما یک true beginner و یا یک فرد کاملا مبتدی در زبان انگلیسی هستید. اگر پاسخ شما به این سوالات گزینه‌های دوم بودند، شما یک intermediate و یا یک زبان آموز با پایه متوسط هستید. در صورتی که پاسخ شما به این سوالات گزینه سوم می‌باشد، شما یک زبان آموز false beginner هستید. البته در نظر داشته باشید که ممکن است برخی از افراد دایره لغات خوب و قوی در زبان انگلیسی داشته باشند، اما بر روی گرامر و قواعد این زبان مسلط نباشند. حتی در برخی موارد، افراد در روخوانی این زبان تسلط بالایی دارند اما در مکالمه به شدت ضعیف عمل می‌کنند. بیشتر افرادی که در دوره مدرسه با زبان انگلیسی آشنایی پیدا کرده‌اند و پس از آن، این زبان را مطالعه نکرده‌اند در دسته‌بندی false beginner ها قرار می‌گیرند.
اگر شما هم در دسته‌بندی false beginner ها قرار می‌گیرید، بهتر است از کتاب‌های آموزش زبان کمک بگیرید. اما اگر true beginner هستید، پیشنهاد می‌کنیم پایه‌های زبان را مرور کنید و فوراً به سراغ راه‌های سخت نروید. پیشنهاد ما برای افراد مبتدی و پایه در این مسیر دو کتاب معرفی شده، می‌باشد.

  • English for Everyone, Level 1: Beginner
  • Practice Makes Perfect Basic English

اگر با پاسخ به این سوالات متوجه شدید برای آموزش زبان beginner نیستید، نیاز به یک آزمون تعیین سطح دارید. آزمون‌های تعیین سطح هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری امکان پذیر هستند و معمولاً به صورت رایگان برای دانشجویان انجام می‌شوند. برای تعیین سطح زبان انگلیسی خود از سایت‌های زیر می‌توانید استفاده کنید.

 

دیگه یادگیری زبان انگلیسی با کارآموز سخت نیست!

 

سطوح مختلف زبان انگلیسی

زبان انگلیسی
در سال‌های گذشته، یکی از مشکلات زبان آموزان مطلع شدن از سطوح زبان انگلیسی بود. اما برای این مشکل چارچوب مشترک زبان‌های اروپایی یا CEFR عنوان شد و زبان‌آموزان طبق این تعریف به ۶ سطح A1، A2، B1، B2، C1 و C2 تقسیم بندی شدند. این سطوح برای زبان انگلیسی به شما کمک می‌کنند تا با هدف مدنظر خود پیش بروید. علاوه بر این، آشنایی با این جدول به زبان اموزان کمک می‌کند تا در پیدا کردن منابع آموزشی و کلاس‌های زبان با چالش خاصی روبرو نشوند.

گروه

سطح

توضیحات

A

A1

Beginner/مبتدی

سطح A1 پایین‌ترین سطح در چارچوب اروپایی مشترک مرجع برای زبان‌ها (CEFR) است که به عنوان مبتدی یا شروع‌کننده شناخته می‌شود. در این سطح، افراد می‌توانند خودشان و دیگران را معرفی کنند و در مورد چیزهای اساسی مانند محل زندگی، شغل، افراد خانواده و علایق خود سوال بپرسند و پاسخ دهند. در این سطح افراد می‌توانند درمورد غذا، خانواده، سرگرمی، آب و هوا صحبت کنند و مکالمات خیلی ساده انجام دهند. اگر جزء افراد این سطح هستید، صبور باشید و از اشتباه کردن نترسید. یادگیری یک زبان جدید نیاز به زمان دارد و به هیچ وجه در این راه ناامید نشوید.

زبان آموز پایه

A2

Elementary/ابتدایی

سطح A2 به عنوان سطح ابتدایی یا مقدماتی در چارچوب مرجع اروپایی مشترک برای زبان (CEFR) شناخته می‌شود. در این سطح، زبان آموزان می‌توانند جملات ساده در مورد موضوعات روزمره مانند خانواده، دوستان، محل زندگی، علایق، تجربیات و رویدادهای جاری را تا حدودی درک کنند. زبان آموزان در این سطح، بهتر است هر روز تمرین کنند. حتی تمرین کوتاه مدت روزانه بهتر از تمرین زیاد یک بار در هفته است. همچنین، سعی کنید از این زبان در زندگی روزمره خود استفاده کنید.

B

B1

Intermediate/ متوسط

برای رسیدن به سطح B1 تلاش و پشتکار زیادی لازم است. زبان آموزان در این سطح برای ارتقای سطح اطلاعات خود نیاز به یادگیری از منابع مختلفی مانند فیلم، سریال، مجلات و کتاب‌های مختلف دارند. حتی می‌توانید از منابع محبوب مانند Duolingo, Memrise,  و  Babbel هم کمک بگیرید.

زبان آموز مستقل

B2

Upper intermediate/فوق متوسط

زبان اموزان در این سطح برای تمامی موضوعات پیچیده و یا متون عینی مسلط هستند و می‌توانند به راحتی تبادل نظر کنند.
C C1

Advanced/پیشرفته

زبان آموزان این سطح، می‌توانند ایده‌های خود را به راحتی و بدون مکث بیان کنند. در این سطح، افراد می‌توانند متونی واضح، مکالمه‌ای بی نقص را ارائه دهند.

زبان آموز مسلط

C2

Proficient/ماهر

این سطح، پیشرفته‌ترین سطح زبان انگلیسی است و زبان اموزان می‌توانند هر متنی را بخوانند و جملات را به درستی درک کنند. افراد در این سطح، در پیچیده‌ترین شرایط هم می‌توانند منظور دقیق خود را بیان کنند.

 

مهارت‌های زبان انگلیسی

مهارت‌های زبان انگلیسی در دو دسته micro-skills و macro-skills تقسیم‌بندی می‌شوند.
Micro-skills شامل:

  • Grammar
  • Vocabulary
  • pronunciation

Macro-skills شامل:

  • Listening
  • Reading
  • speaking
  • writing

به یاد داشته باشید، تنها با حفظ کردن لغات و گرامر نمی‌توان در این مسیر موفق شد و بهتر است بر روی macro-skills تمرکز کنید و برحسب نیاز سراغ micro-skills بروید.

 

زمان مورد نیاز برای یادگیری زبان انگلیسی

زبان انگلیسی

زمانی که هر زبان آموز برای مطالعه خود در نظر می‌گیرد کاملا به شرایط فرد بستگی دارد. عواملی مانند نحوه مطالعه، زمان مفید در طول روز، شرایط محیطی و… می‌توانند از عواملی باشند که برای هر شخص متفاوت است. اما به طور کلی کمبریج‌ انگلیش ساعات مطالعه را برای بهبود در هر سطح CEFR به شرح زیر اعلام کرده‌ است.

میزان ساعت کار لازم (تقریبی) از زمان شروع

سطح CEFR

۱۰۰۰ الی ۱۲۰۰

C2

۷۰۰ الی ۸۰۰

C1

۵۰۰ الی ۶۰۰

B2

۳۵۰ الی ۴۰۰

B1

۱۸۰ الی ۲۰۰

A2

۹۰ الی ۱۰۰

A1

اما تنها به این ساعات اکتفا نکنید و همواره مطالعه را جدی بگیرید و سعی کنید از این زبان در زندگی روزمره خود استفاده کنید.

 

نکاتی برای شروع یادگیری انگلیسی

شاید شروع کردن یک زبان جدید برای بسیاری از افراد در ابتدا سخت باشد و نتوانید برنامه ریزی خوبی را پیش ببرید. نگران نباشید و اهداف خود را با خود دائما مرور کنید. سعی کنید در ابتدای راه یک لیست از نیازمندی‌های خود مانند بهترین دوره‌ها و مطالب برای یادگیری زبان انگلیسی تهیه کنید.

زبان انگلیسی
مشخص کردن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت

برای یادگیری زبان انگلیسی و یا هر زبان دیگری نیاز به تعیین اهداف بلند مدت و کوتاه مدت دارید. باید مشخص کنید که تا چه زمانی می‌خواهید به این اهداف برسید و باید پیشرفت خود را طبق این برنامه بسنجید. برای مثال قصد دارید به عنوان مترجم برای تورهای گردشگری شروع به فعالیت کنید. پس با توجه به هدف خود باید مهارت گوش کردن و مکالمه خود را تقویت کنید.

برنامه ریزی

طبق ساعات مفید خود در روز یک برنامه ریزی برای مطالعه زبان را پیاده سازی کنید. برای مثال 32 ساعت در روز کار می‌کنید و فقط 15 ساعت برای مطالعه زبان وقت دارید. پس اگر مبتدی هستید، باید آهسته شروع کنید، اما مطالعه منظم را کنار نگذارید. حتی می‌توانید برای ساعات اضافه‌ای که در مسیر خانه به سرکار یا سرکار به خانه دارید، یک برنامه ریزی برای مطالعه داشته باشید. اما در نظر داشته باشید یادگیری زبان انگلیسی انگیزه بالایی نیاز دارد و برای حفظ این انگیزه نیازی نیست در ابتدای راه، کل انرژی خود را بکار ببرید. بهتر است با آرامش و تمرکز پیش بروید تا به این مسیر همواره متعهد باشید. به یاد داشته باشید، کارهایی که در زندگی به بهترین شکل انجام می‌دهیم همان کارهایی هستند که از انجام آن‌ها لذت می‌بریم. اگر پیشرفت کوچکی در این مسیر احساس می‌کنید، جایزه‌ای هر چند کوچیک را به خود بدهید تا این ذوق و شوق مانند روزهای اول حفظ شود.

سنجش اطلاعات

سعی کنید هر چند وقت یکبار اطلاعات و دانسته‌های خود را در این مسیر بازبینی کنید. از ارزیابی پیشرفت خود نترسید و ناامید نشوید. سنجش اطلاعات به شما کمک می‌کند تا ضعف‌های خود را در هر قسمت بشناسید و نسبت به برطرف کردن آن‌ها اقدام کنید. این موضوع ممکن است در ابتدا کمی سخت و دشوار به نظر برسد، اما وقتی خود را با روز اول مقایسه کنید اعتماد به نفستان قطعاً افزایش پیدا می‌کند.

 

سخن نهایی

شاید یادگیری یک زبان جدید مشکلی باشد که افراد زیادی با آن درگیرند. اما اگر شما هم قصد یادگیری زبان انگلیسی را دارید، باید از نیازهای خود مطلع شوید و هدف خود را از یادگیری این زبان کاملاً مشخص کنید. هنگامی که نیازها و اهداف خود را مشخص کردید، آماده ارزیابی گزینه‌ها خواهید بود. در این صورت، شما آماده انتخاب بهترین دوره و روش برای شروع یادگیری زبان انگلیسی برای مبتدیان خواهید بود. امیدواریم با استفاده از نکات کاربردی در این مقاله، بهترین قدم‌ها را در این مسیر بردارید و همواره مصمم باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه