روش‌های ساده و تاثیرگذار تست زنی در کنکور

08 خرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 08 خرداد 1403
تست زنی
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

از آنجایی که دانش آموزان در طی تحصیل، بیشتر امتحانات خود را به صورت تشریحی پاسخ می‌دهند، با تکنیک‌های تست زنی آشنا نیستند. به همین علت، ممکن است با سوالاتی مانند اینکه چگونه تست بزنیم؟ چه راهکارهایی برای افزایش سرعت تست زنی وجود دارد و … مواجه شوند. اگر شما هم دانش آموز هستید، نگران نباشید در این مقاله به صور مفصل به بررسی روش‌های تست زنی و نحوه محاسبه مباحث کنکوری می‌پردازیم.

 

آموزش دروس کنکور در هر لحظه و هر جا با کارآموز 👩‍🎓

 

12 شیوه صحیح تست زنی در کنکور

سوالات کنکور سراسری، دارای یک سوم نمره منفی هستند. این بدین معنی است که با هر پایخ به هر جواب اشتباه، یک سوم از پاسخ‌های صحیح هم به اصطلاح سوخت می‌شوند. به همین علت، تقویت تست زنی موردی ضروری و الزامی است. اما تکنیک‌هایی که قرار است معرفی کنیم، تنها زمانی به افزایش موفقیت شما کمک می‌کند که اعتماد به نفس داشته باشید، در کارتان استمرار داشته باشید و بر روی اهداف خود متمرکز شوید.

تست زنی

1. برای پاسخ به سوالات تستی هر درس، یک بازه زمانی کنترل شده در نظر بگیرید. مدیریت زمان چه در مرحله مطالعه، چه در مرحله تست زنی، از موارد بسیار ضروری و مهم است. مهم ترین هدف مدیریت زمان، پاسخگویی صحیح به بیشترین تعداد سوال در کمترین زمان ممکن است. حتی ممکن است طراحان سوال کنکور چند تست پیچیده و یا سخت را پشت سرهم قرار دهند. در صورت مواجهه با این شرایط، آرامش خود را حفظ کنید و بدانید که همه داوطلبان در این شرایط قرار دارند. در این شرایط بر استرس خود غلبه کنید و با اعتماد به نفس کامل به سراغ تست‌های دیگر بروید.

2. تکنیک ضربدر منها برای اینکه دچار سردرگرمی نشوید، یک تکنیک کاربردی است. برای استفاده از این تکنیک، کنار سوالاتی که پاسخ آن‌ها را نمی‌دانید یک علامت منها (-) قرار دهید. حتی برای سوال‌هایی که به پاسخ‌ آن‌ها میان دو گزینه شک دارید، علامت ضربدر یا به علاوه قرار دهید. پس از پاسخ به سوالاتی که از آن‌ها مطمئن هستید، در وقت اضافی و باقی مانده خود الویت را برای پاسخ دادن به سوالات ضربدر دار قرار دهید.

3. سرعت عمل شما در حین کنکور، کلید موفقیت است. سعی کنید سوالات طراحی شده را زودتر از زمان اعلام شده پاسخ دهید و به صداهای مزاحم، صدای داوطلبان دیگر توجه نکنید. در این شرایط سوالات را با آرامش مطالعه کنید و پس از اطمینان کامل آن‌ها را در پاسخنامه درج کنید. بی دقتی و خواندن سریع سوالات، احتمال پاسخ دهی غلط را افزایش می‌دهد. در صورتی که با کمبود وقت مواجه شدید، به سوالاتی که ضریب بالاتری دارند پاسخ دهید.

4. به افعالی که در سوالات و گزینه‌ها استفاده شده، دقت کنید.

امتحان

5. گزینه‌ها را با دقت بررسی کنید و بر روی گزینه‌هایی که مطمئن هستید اشتباه است، خط بکشید.

6. در تست‌های ریاضی و دروسی که با اعداد سر و کار دارند، توجه داشته باشید که جواب آخر را با شماره گزینه، اشتباه نگیرید. به عنوان مثال پاسخ را 3 به دست آورده اید که در گزینه 4 است اما به اشتباه گزینه 3 را انتخاب می کنید، درحالی که گزینه 4 پاسخ درست سوال است.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین منابع کنکور هنر

 

7. از گزینه‌هایی که طولانی هستند، نترسید. گزینه‌ها را با دقت مطالعه کنید و با آرامش نسبت به یادآوری مباحث اقدام نمایید. همچنین از سوالات طولانی واهمه نداشته باشید، برخی از این سوالات، آسان ترین گزینه‌ها در کنکور هستند.

8. هنگام درج کردن جواب سوال در پاسخنامه، به شماره سوال توجه کنید. در بسیاری از موارد، داوطلبان، سوالی را در پاسخنامه خالی می گذارد و جواب تست بعدی را به اشتباه در همان جای خالی وارد می کند. همین بی دقتی کوچک، موجب به هدر رفتن پاسخ‌های صحیح می‌شود.

9. بسیاری از داوطلبان به تمام سوالات آزمون پاسخ می‌دهند و جواب همه تست‌ها را به یکباره وارد پاسخ نامه می کنند. این کار، بسیار غلط و حتی ریسک بزرگی است. ممکن است پس از اتمام پاسخ دهی با کمبود وقت مواجه شوید و مهلتی برای وارد کردن پاسخ‌هایتان باقی نماند.

10. برخی از سوالات دارای چندین راه حل هستند که پیشنهاد میکنیم ساده‌تری راه حل رابرای پاسخ به این سوالات پیدا کنید.

امتحان

11. از تکنیک های مهم دیگر برای مدیریت زمان کنکور، تکنیک زمان‌های نقصانی است. البته این تکنیک، مکمل تکنیک ضربدر منها می‌باشد. در این حالت، دانش آموز برای پاسخ دهی به هر تست، باید زمان مشخصی را در نظر بگیرد و پس از اتمام سوالات، زمان ذخیره شده از پاسخ دهی به تست‌ها را برای مرور آن‌ها صرف کند. تکرار این روش موجب افزایش سرعت می‌شود.

12. از مشکلات متداول متقاضیان در کنکور، شک داشتن میان چند گزینه است. این موضوع حتی در حین آزمون‌های آزمایشی هم به چشم می‌خورد که منجر به از دست رفتن زمان زیادی می‌شود. اگر در این موقعیت قرار گرفتید، شجاعت رها کردن سوالی که پاسخ آن را نمی‌دانید داشته باشید و حتی با پاسخ اشتباه سوالات صحیح خود را از بین نبرید.

 

مطلب پیشنهادی: چگونه بهترین دانش آموز باشیم؟

 

تقویت مهارت تست زنی در کنکور

مواردی که در قسمت قبلی ذکر کردیم، ممکن است به ظاهر آسان باشند و تصور کنید که حتما از عهده آن برخواهید آمد. اما ذکر این نکته نیز الزامی است که جو رقابتی جلسه آزمون بر بروی تمامی شرکت کنندگان تاثیرگذار است و حتی بر روی داوطلبان مسلط به آزمون هم می‌تواند تاثیر گذار باشد. چه برسد به این که مهارت خود را در تست زنی هم تقویت نکرده باشید.
داشتن آمادگی لازم برای پاسخ دهی به سوالات تستی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به عنوان مثال، ممکن است در شرایط روحی و جسمی خاصی، بتوانید تعداد زیادی سوال سطح بالا را حل کنید. اما در شرایط دیگر، سوالات متوسط هم شما را به چالش بکشد. اگر بتوانید، در تمامی شرایط آرامش خود را حفظ کنید، قطعا نتیجه‌ای قابل قبول و دلخواه را کسب می‌کنید. اما این مسئله مستلزم صرف انرژی، زمان و تمرکز بالایی خواهد بود. در ضمن توصیه افراد موفق و رتبه‌های برتر کنکور را که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را هم جدی بگیرید.

امتحان

1. قبل از کنکور، به حل تست‌های متنوع بپردازید و از سوالاتی که ظاهر سختی دارند به هیچ وجه نترسید. اگر در مدت زمانی که در اختیار دارید، نتوانید با سختی‌ها مقابله کنید، هرگز توانایی رسیدن به اهداف خود را پیدا نمی‌کنید.

2. قبل از شروع تست زنی، مفاهیم را به درستی درک کنید تا با سوالات به خوبی آشنا شوید. از روش‌های مطالعاتی مختلف کمک بگیرید و خلاصه نویسی، یادداشت برداری و حاشیه نویسی را فراموش نکنید.

3. تمامی سوالات کنکور آسان نیستند و از حل کردن سوالات سخت غافل نشوید. به هر میزانی که با سوالات مختلف آشنا شوید، شانس قبولی شما بالاتر خواهد رفت.

4. اگر در سوالی مشکل دارید، راه‌های موجود برای حل آن را در کنار سوال یادداشت کنید. راه حل های جدید را به ذهن بسپارید و تلاش کنید که هر تست را با کمک چند روش حل نمایید.

5. اگر پاسخ سوالی را نمی‌دانید، بی تفاوت از آن نگذرید، شاید یکی از سوالات کنکور باشد. بهتر است از معلمان و یا افرادی که می‌توانند به شما کمک کنند راهنمایی لازم را دریافت کنید.

6. شرکت در آزمون‌های تستی را فراموش نکنید. این نوع ازمون‌ها به شما کمک می‌کند تا مهارت شما در تست زنی افزایش پیدا کند.

7. استفاده از منابع کمک آموزشی مناسب که توسط موسسات آموزشی معتبر و اساتید شناخته شده تهیه شده باشد، یکی دیگر از عوامل افزایش تسلط بر روی مباحث و آشنایی با تکنیک های تست زنی محسوب می شود.

8. برخی از سوالات کنکور، هر ساله در این آزمون قرار می‌گیرند و در برخی از منابع آموزشی بر روی آن‌ها تاکید می‌شود. بهتر است این مباحث را جدی بگیرید و با تکرار و تمرین، تسلط خود را بر روی این تست‌ها افزایش دهید.

9. در حین تست زنی سعی کنید به پاسخنامه تشریحی به صورت مکرر مراجعه نکنید. این نکته به ظاهر ساده موضوعی ساده و سطحی است ولی در باطن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا استفاده بیش از حد از پاسخنامه تشریحی، اراده و اعتماد به نفس داوطلب را کاهش داده و احتمال پاسخگویی به سوالات جدید را کم می‌کند. تنها در شرایطی به پاسخنامه مراجعه کنید که هیچ راه حلی به ذهنتان نمی‌رسد یا به دنبال یادگیری روش‌های جدید برای حل مسائل هستید.

10. دروس کنکور به دو دسته تحلیلی (برخی قسمت‌های دروس شیمی، فیزیک، ریاضی و…) و توصیفی (بسیاری از بخش‌های زیست شناسی) تقسیم بندی می‌شوند. داشتن آمادگی برای تست زنی دروس تحلیلی، نیاز به مطالعه کنکوری (و نه مطالعه تشریحی) دارد. اما برای تسلط بر روی دروس توصیفی، باید مباحث درسی مربوطه را چندین و چند بار مطالعه کنید.

 

مطلب پیشنهادی: روش خواندن زیست کنکور

 

سوالات متداول

تست

منظور از تکنیک ضربدر منها چیست؟

در تکنیک ضربدر منها، باید سوالاتی که به یاد دارید را با منها و سوالات زمان بر را با ضربدر علامتگذاری کنید.

تکنیک‌های تست زنی در آزمون کنکور شامل چه مواردی است؟

تکنیک‌های مربوط به تست زنی در آزمون، شامل ضربدر منها، زمان‌های نقصانی و… است که در این مقاله به طور مفصل به بررسی هر یک پرداختیم.

چگونه سرعت عمل خود را در تست زنی کنکور افزایش دهیم؟

برای افزایش سرعت عمل در کنکور، حل تست‌های متعدد بسیار موثر است. اما اطلاع داشتن از تکنیک‌های درست تست زنی نیز موضوعی مهم است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه