دلایل مهمی که ریاضی را یاد نمی‌گیریم + راهکارهای یادگیری

12 خرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 12 خرداد 1403
ریاضی
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

بیشتر افرادی که ریاضی را یاد نمی‌گیرند افراد با استعدادی هستند ولی به دلایلی در این درس خیلی موفق نیستند. ضعف در این درس، دانش آموزان را با مشکلات اساسی در دروس دیگر مانند شیمی، فیزیک و هندسه مواجه می‌کند. چرا که درس ریاضی، یک درس مهم برای امتحانات نهایی و کنکور است. اما چه دلایلی موجب یاد نگرفتن درس ریاضی می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال و راهکارهای یادگیری این درس مهم، همراه ما باشید.

ریاضی رو سریع و آسون یاد بگیر!

 

دلایل یاد نگرفتن ریاضی

در دوران تحصیل، ضعف در درس ریاضی یکی از چالش‌های دانش آموزان است. مسلط نبودن به مباحث ریاضی، می‌تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس دانش آموزان و عملکرد ضعیف در دروس دیگر شود. اما یاد نگرفتن این درس، دلایلی دارد که باید هر کدام مورد بررسی قرار بگیرد. عواملی مانند مشکلات فردی، مشکلات آموزشی، عوامل محیطی و یا حتی عوامل مربوط به برنامه درسی می‌توانند منجر به ایجاد این مشکل شوند. 

ماشین حساب

دلیل اول؛ ضعف در ریاضیات پایه

از دلایلی که بیشتر دانش آموزان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، ضعف در ریاضیات پایه است. اگر دانش آموزان ریاضی پایه را به درستی آموزش ببینند، آموزش بخش‌های دیگر نیز به مراتب راحت‌تر می‌شود و در پایه‌های بالاتر به مشکل بر نمی‌خورند. ریاضیات پایه شامل مباحثی مانند الگوسازی و جبر، مدیریت داده و احتمالات، هندسه و حس بعد فضایی، حس اعداد و عددسازی و… می‌شود.

دلیل دوم؛ تفکرات منفی

تفکرات منفی منجر به ضعف و پایین آمدن کارایی دانش آموزان در درس ریاضی می‌شود. اگر دائماً به خود بگویید که “من در ریاضی خوب نیستم” یا “من هرگز نمی‌توانم این مسئله را بفهمم”، به تدریج اعتماد به نفس خود را برای حل مسائل و یادگیری مطالب جدید از دست خواهید داد. همچنین، این تفکرات توجه شما را به سمت نقطه ضعف و اشتباهاتتان جلب می‌کنند و مانع پیشرفت و یادگیری شما در این درس می‌شوند. اگر از ریاضی متنفر باشید یا آن را دشوار بدانید، به احتمال زیاد تمایل کمتری برای یادگیری و تمرین آن خواهید داشت. این کمبود انگیزه می‌تواند منجر به عدم پیشرفت و در نهایت افت تحصیلی شود.
با این حال، به خاطر داشته باشید که افکار منفی اجتناب ناپذیر هستند و گاهی به سراغ همه ما انسان‌ها می‌آیند. مهم این است که بتوانید این افکار را به چالش بکشید و با آن‌ها به شکلی درست مقابله کنید. به جای این افکار منفی، افکار مثبت و واقع‌بینانه را به خودتان بگویید. به عنوان مثال، به جای “من هرگز نمی‌توانم این معادله را حل کنم”، به خود بگویید “اگر روی این معادله تمرکز کنم و برای حل آن تلاش کنم، می‌توانم به راحتی حلش کنم.” سعی کنید به جای تمرکز بر روی اشتباهات و نقاط ضعف خود، بر روی پیشرفتتان تمرکز کنید. برای تشویق خودتان هر چقدر هم که پیشرفتتان کوچک است، به خودتان پاداش دهید. حتی اگر در مقابله با افکار منفی مشکل دارید، می‌توانید از معلم، والدین و مشاورین در این زمینه کمک بگیرید.

 

مطلب پیشنهادی: نحوه محاسبه مساحت دایره

 

دلیل سوم؛ وابستگی به دیگران

وقتی که برای حل مسائل ریاضی دائماً به دیگران تکیه می‌کنید، به تدریج اعتماد به نفس خود را برای حل مسائل ریاضی از دست می‌دهید. این امر می‌تواند منجر به بوجود آمدن اضطراب و ترس در هنگام مواجهه با مسائل ریاضی شود و در نهایت عملکرد شما در این درس ضعیف می‌شود. احتمالاً این حالت برای بسیاری از دانش آموزان پیش آمده که در کنار اعضای خانواده خود تمامی مسائل را به درستی حل می‌کنند، اما در امتحان همه چیز را فراموش می‌کنند. دلیل این اتفاق، دقیقاً همین وابستگی است.

دانش آموز

اولین قدم برای غلبه بر وابستگی به اطرافیان خود، پذیرفتن مسئولیت یادگیری خودتان است. به خودتان ایمان داشته باشید و بدانید که می‌توانید با تلاش و پشتکار، ریاضی را یاد بگیرید و تمامی مسائل را به راحتی حل کنید. در صورتی که برای حل مسئله‌ای به مشکل برخوردید، ناامید نشوید و در این حالت از معلم، دوستان و یا اعضای خانواده کمک بخواهید. علاوه بر این، برای تقویت ریاضی می‌توانید از کتاب‌های کمک‌آموزشی، فیلم‌های آموزشی آنلاین و سایر منابع آموزشی کمک بگیرید. در نظر داشته باشید، کلید موفقیت در درس ریاضی تمرین و تکرار مداوم است. سعی کنید هر روز به حتی یک زمان کوتاه را به یادگیری ریاضی اختصاص دهید.

 

مطلب پیشنهادی: فرمول محاسبه محیط دایره

 

دلیل چهارم؛ تنبلی و اهمال کاری

اگر از درس خواندن و حل مسائل ریاضی طفره بروید، مفاهیم را به درستی یاد نخواهید گرفت و در حل آن‌ها با مشکل روبرو خواهید شد. همیشه به خاطر داشته باشید مفاهیم هر درس ریاضی بر پایه مفاهیم درس‌های قبلی پایه گذاری شده‌اند. اگر تنبلی را کنار نگذارید و در یکی از دروس عقب بمانید، در یادگیری دروس بعدی نیز دچار مشکل خواهید شد. نگران نباشید، خبر خوب این است که راه‌های زیادی برای مقابله با اهمال کاری و تنبلی وجود دارد که می‌توانند کمک کنند تا ریاضی هم مانند درس‌های دیگر جذاب شود.
برای مقابله با اهمال کاری و تنبلی یک محیط را برای مطالعه و تمرین ریاضی مشخص کنید که عاری از هرگونه حواس پرتی باشد. برای خودتان در این درس، هدف تعیین کنید و مشخص کنید که می‌خواهید در درس ریاضی به چه چیزی برسید. این هدف می‌تواند شامل گرفتن نمره خوب در امتحان، یادگیری یک مفهوم خاص یا حل یک مسأله دشوار باشد.

دلیل پنجم؛ روش‌های تدریس نامناسب

اگر معلم به اندازه کافی بر مباحث ریاضی مسلط نباشد، نمی‌تواند آن‌ها را به طور واضح و صحیح به دانش‌آموزان انتقال دهد. این موضوع می‌تواند منجر به سردرگمی و عدم درک مفاهیم توسط دانش‌آموزان شود. همچنین، روش‌های سنتی آموزش ریاضی که بر روی حفظ کردن فرمول‌ها تاکید دارند، می‌توانند برای دانش آموزان خسته کننده باشند. روش‌های تدریس جذاب‌تر، مانند یادگیری مبتنی بر اکتشاف و حل مسئله، می‌توانند به دانش‌آموزان در درک عمیق‌تر مفاهیم ریاضی و افزایش علاقه آنها موثرتر عمل کنند.

 

مطلب پیشنهادی: چگونه بهترین دانش آموز باشیم؟

 

دلیل ششم؛ فشارهای روانی و انتظارات بالا

ریاضی

یکی از دلایل دیگری که منجر به ضعف دانش آموزان در درس ریاضی می‌شود، فشارهای روانی و انتظارات بالا است. اگر فرزند شما نسبت به دانش آموزان دیگر در این درس نمرات بالایی کسب نمی‌کند، نباید او را با دیگران مقایسه کنید. باید سعی کنید فرزند خود را از این فشارهای روانی و محیط‌های استرس‌زا دور کنید و به جای بر امتیازات و نمرات، بر توسعه فهم عمیق و مهارت‌های تفکر منطقی او تأکید کنید.

دلیل هفتم؛ مشکلات خانوادگی

وقتی دانش آموزان نگران مشکلات خانوادگی هستند، ممکن است تمرکز خود را در مدرسه از دست بدهند. ممکن است دانش آموزان در کلاس درس به چیزهای دیگر فکر کنند و نتوانند به درس گوش دهند یا تکالیف خود را به درستی انجام دهند. اگر معلم هستید، فرصت‌هایی را برای آموزش به دانش آموزانی که در درس ریاضی مشکل دارند، مانند کلاس‌های تقویتی یا کمک‌های فردی ارائه دهید. همچنین، معلمان ریاضی می‌توانند در مورد مشکلات دانش آموزان در کلاس درس صحبت کنند و راهکارهایی را برای کمک والدین به آنها در خانه ارائه دهند.

 

دلیل ضعف دانش آموزان ابتدایی در ریاضی چیست؟

یکی از دلایلی که باعث می‌شود دانش آموزان ابتدایی در درس ریاضی خوب عمل نکنند، معلمان این پایه هستند. معلمان دوره ابتدایی افرادی هستند که تحصیلاتی غیر از ریاضی دارند و یا تحصیل‌کرده گرایش‌های آموزش ابتدایی یا علوم تربیتی هستند. اگر معلم به درستی مفاهیم ریاضی را درک نکرده باشد، به احتمال زیاد نمی‌تواند آنها را به طور واضح و صحیح به دانش‌آموزان منتقل کند. اگر معلم فرزندتان نمی‌تواند به او کمکی در درس ریاضی کند، می‌توانید از یک معلم خصوصی کمک بگیرید. معلم خصوصی می‌تواند به طور متمرکز روی نقاط ضعف فرزندتان کار کند و به او در یادگیری ریاضی کمک کند. حتی اختلالات یادگیری مانند دیسکالکولیا می‌توانند در درک مفاهیم ریاضی و انجام محاسبات دانش آموزان این پایه و حتی پایه‌های دیگر مشکل ایجاد کنند.

 

مطلب پیشنهادی: تبدیل ساعت به دقیقه در اکسل

 

توصیه‌های مهم برای والدین

والدین در ایجاد طرز فکر مثبت دانش آموزان نقش مهمی دارند و باید از مثال‌های مثبتی برای فرزندان خود استفاده کنند. والدین باید محیطی آرام و مناسب را برای یادگیری دروس برای فرزندان خود فراهم کنند و منابع آموزشی مورد نیاز را در اختیار دانش آموز خود قرار دهند. اگر والدین به اندازه کافی به درس ریاضی فرزندشان توجه نکنند و وقت کافی برای کمک به او نگذارند، ممکن است او احساس عدم حمایت کند و انگیزه خود را برای یادگیری از دست بدهد. علاوه بر این، کمبود برنامه‌ریزی و نظارت بر روند مطالعه می‌تواند منجر به اتلاف وقت و یادگیری ناکافی مطالب شود.

 

نکات مهم برای حل تمرینات ریاضی 

ریاضی

  • از آنجایی که یادگیری مفاهیم جدید ریاضی نیازمند یادگیری مفاهیم قبلی است. بنابراین، به عنوان یک دانش آموز نیاز دارید مفاهیم دروس مرتبط را به طور منظم مرور کنید. برای بهتر پیش رفتن این موضوع، می‌توانید از یادداشت‌ها و خلاصه‌هایی که دارید، استفاده کنید.
  • همچنین، تمرین و حل مسئله یادآوری مفاهیم و تثبیت آنها در حافظه می‌شود و کاربرد مفاهیم را به دنبال دارد. بنابراین ریاضی بدون تمرین و حل مسأله بی‌معنی است.
  • برای حل تمرینات ریاضی زمان زیادی اختصاص ندهید. در صورتی که زمان حل تمرین‌های ریاضی طولانی شود، پویایی ذهن کاهش پیدا می‌کند. بنابراین حل تمرین در ساعات پایانی شب و یا در اوقاتی که خسته‌اید اصلا منطقی نیست. به همین علت، اگر می‌خواهید ۳ ساعت تمرین کنید، آن را به ۳ بخش ۴۵ دقیقه‌ای تقسیم کنید.
  • راه‌های کلیشه‌ای را برای حل تمرینات ریاضی فراموش کنید. خیلی وقت‌ها داشتن درکی صحیح از مفاهیم که خلاقانه از آن استفاده شود، راه‌حل تمرین را بسیار ساده می‌کند.

 

مراحل حل مسائل ریاضی

ریاضی

  • مرحله اول؛ مسئله را درک کنید. اول باید ببینید در مسئله چه چیزی مجهول است؟ داده‌های مسئله چیست؟ حتی می‌توانید با این داده‌ها تصویرسازی کنید و سعی کنید مسئله را با زبانی ساده برای خود توضیح دهید. مطمئن شوید که تمام اطلاعات داده شده را متوجه شده اید. هر کلمه و عبارت را با دقت بخوانید و به دنبال کلمات کلیدی باشید که می تواند سرنخی برای نحوه حل مسئله باشد. اگر با اصطلاحی ناآشنا مواجه شدید، آن را در دیکشنری یا کتاب درسی خود جستجو کنید.
  • مرحله دوم؛ با توجه به نوع مسئله، راه حل های مختلفی ممکن است وجود داشته باشد. از الگوها، فرمول ها یا تکنیک‌های مناسب برای حل مسائل استفاده کنید. اگر مطمئن نیستید از کجا باید شروع کنید، سعی کنید مسئله را به مراحل کوچکتری تقسیم کنید.
  • مرحله سوم؛ محاسبات خود را با دقت انجام دهید و از واحدها و نمادها به درستی استفاده کنید. مراحل کار خود را به طور واضح و منظم بنویسید.
  • مرحله چهارم؛ پاسخ خود را بررسی کنید:آیا پاسخ شما منطقی به نظر می رسد؟ آیا واحدهای پاسخ شما صحیح است؟می توانید با تخمین یا جایگذاری پاسخ خود در مسئله، آن را بررسی کنید. اگر پاسختان اشتباه است، مراحل خود را دوباره بررسی کنید و جایی که اشتباه کرده اید را پیدا کنید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه