روش مطالعه جغرافیا برای امتحان نهایی

31 خرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 31 خرداد 1403
جغرافیا
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

جغرافیا، علم مطالعه محیطی است و به ترتیب شاخه‌های مختلفی مانند جغرافیای طبیعی، جغرافیای اقتصادی، جغرافیای انسانی، جغرافیای شهری، جغرافیای روستایی و… را به وجود می‌آورد. این درس، یکی از دروس مهم برای رشته‌ انسانی در امتحانات نهایی و کنکور است. اگر شما می‌خواهید در امتحان نهایی درس جغرافیا و کنکور موفق شوید، این مقاله را از دست ندهید.

 

روش‌های مطالعه درس جغرافیا برای امتحان نهایی

درس جغرافیا به افراد کمک می‌کند تا کره زمین و ساکنان آن را بهتر درک کنند. این دانش برای حل بسیاری از چالش‌های جهانی مانند فقر، گرسنگی و تغییرات آب و هوایی ضروری است. همچنین، این درس، یکی از دروس مهم در کنکور است و باید سعی کنید بیشتر مطالب آن را درک کنید و حتی با محیط اطرافتان این دانسته‌ها را پیوند بزنید. برای اینکه این درس را بهتر متوجه شوید، می‌توانید دفترچه یادداشتی را که برای خلاصه نویسی انتخب کرده‌اید را به قسمت‌های مختلف تقسیم بندی کنید. برای مثال، قسمتی را به خلاصه نویسی در رابطه با رودخانه‌ها، قسمتی را به رشته کوه‌ها و قسمتی را به اطلاعات کوه‌ها اختصاص دهید. اما به هر میزانی که سعی کنید فقط این درس را حفظ کنید، ممکن است با چالش مواجه شوید. چرا که این درس نیاز به درک بالایی دارد و تنها با حفظ کردن مطالب ممکن است نتوانید با به خوبی آن را یاد بگیرید.
همچنین، تحقیقات روانشناسی نشان می‌دهد که ممکن است حدود 50 درصد از مطالب پس از اولین مطالعه، از ذهن شما پاک شوند. پس جادوی مطالعه و مرور مطالب را دست کم نگیرید تا آمادگی بالایی برای پاسخ به سوالات تستی و تشریحی در این درس پیدا کنید.

تدریس خصوصی دروس متوسطه اول

 

بارم بندی جغرافیا دوازدهم انسانی امتحان نهایی

جغرافیا

درس جغرافیای پایه دوازدهم، دارای اهمیت بالایی است و امتحان این درس هم به صورت نهایی است. ضریب امتحان نهایی جغرافیا در رشته‌ی انسانی، عدد 6 می‌باشد و باید تلاش خود را برای کسب یک نمره عالی بکار گیرید.
بارم بندی این درس در امتحانات نهایی به شکل زیر است.

درس 1 2 مهارت های جغرافیایی 1 3 4 مهارت های جغرافیایی 2 5 6 مهارت های جغرافیایی 3
بارم 1.5 1.5 0.5 1.5 3 2 5 4 1

 

تکنیک‎‌های مطالعه جغرافیا برای امتحان نهایی

اولین مورد مهم برای مطالعه درس جغرافیا، مطالعه کتاب درسی است. جزوه‌های متعدد و حتی معلم خصوصی، فقط برای تثبیت و یادگیری مفاهیم بسیار پیچیده کمک کننده هستند. اما کتاب درسی، بهترین منبع برای یادگیری این درس است. مطالعه این درس چند تکنیک طلایی دارد که با آن‌ها می‌توانید نمره خیلی خوبی در این درس کسب کنید.

تند خوانی

اولین قدم برای مطالعه درس جغرافیا برای امتحان یا حتی برای پرسش‌های کلاسی ساده، مطالعه روزنامه‌وار و تند خوانی است. این روش مطالعه کمک می‌کند در زمان خیلی کوتاه یک پیش زمینه کلی از مباحثی که قرار است با آن مواجه شوید در اختیار شما قرار دهد.

 

مطلب پیشنهادی: روش‌ های تندخوانی

 

تحلیل ذهنی

گاهی اوقات نیازی نیست تلاش کنید مطلبی را دقیق و کامل حفظ کنید. برای مثال در زمینه تاثیر ناهمواری‌ها بر آب و هوا ،کافیست در ذهن خود به تجزیه و تحلیل بپردازید. به هر میزانی که ارتفاع بیشتر باشد، درجه حرارت کمتر است و در این صورت آب و هوای متفاوتی با مناطق پست‌تر دارد. این موضوع را در جغرافیای انسانی می‌توانید بهتر درک کنید. مثلا در مناطق معدنی، صنعت معدن قطعا اهمیت بیشتری دارد و در مناطق بندری تجارت مهمتر است.
همچنین، در یادگیری مطالب جغرافیا بهتر است به رابطه‌های موجود میان عوامل و پدیده های طبیعی، اقتصادی، انسانی یا فرهنگی هم فکر کنید. این روش کمک می‌کند تا رابطه علت و معلول میان این پدیده‌ها را بهتر درک کنید. درک رابطه علت و معلول میان عوامل وپدیده های مورد بررسی در جغرافیا، این درس را جذاب و دلنشین‌تر می کند.

تصویرسازی ذهنی

جغرافیا
تصویر سازی ذهنی از تکنیک هایی است که به شما در درک بهتر مطالب درس جغرافیا کمک می کند. حتی تصویرسازی‌های ذهنی شما می‌توانند انتزاعی و به دور از واقعیت باشند. شما می‌توانید برای اینکه مطالب این درس را به صورت عمقی یاد بگیرید یک عکس یا نقشه را با استفاده از خلاقیت‌های ذهنی تصور کنید. حتی می‌توانید از تصاویر واقعی ثبت شده از یک سفر خاطره انگیز به ناحیه‌ای خاص از کشور را با مطالب درسی تصویرسازی کنید.

مستند ببینید

قطعاً سفر به بعضی نقاط در دنیا و تجربه مواردی کار راحتی نیست. برای مثال، دیوار چین دارای اطلاعاتی در کتاب جغرافیا است که با دیدن مستند و فیلم‌های موجود، می‌توان مطالب مرتبط با آن را بهتر درک کرد.

 

مطلب پیشنهادی: نحوه خواندن ریاضی برای کنکور

 

تهیه جداول مقایسه‌ای

برای درک بهتر درس جغرافیا، بهتر است جدول بندی کنید. در وهله اول، جدول بندی اطلاعات جغرافیایی، به سازماندهی ذهنی کمک می‌کند و در حفظ مطالب بسیار موثر هستند. ثانیاً این کار، درک مطالب جغرافیایی را آسان‌تر می‌کند و از همه مهمتر امکان مقایسه شباهت‌ها و تفاوت موارد مهم را به راحتی فراهم می‌نماید. این جداول را می‌توانید برای یادگیری مطالبی مانند فلاتها، صحراها، کشورها، دریاها، اقیانوسها و… تهیه کنید.

مطالعه گروهی

یکی دیگر از روش‌های موثر، تشکیل گروه‌های 3 و یا 4 نفره با دوستان است. با مطالعه گروهی می‌توانید مطالب را برای یکدیگر تشریح کنید و با به اشتراک گذاری مطالب، بهتر مفاهیم را یاد بگیرید.

بررسی مناطق جغرافیایی بر روی نقشه

برای اینکه محل اتفاق افتادن هر اتفاق را بهتر یاد بگیرید، می‌توانید از نقشه‌ها کمک بگیرید. برای مثال، برای مبحث پراکندگی زمین لرزه در کره زمین و درک مبحث زلزله و گسل، یا حتی برای درک مبحث نواحی زلزله خیز در ایران می‌توانید از نقشه‌های درس 5 کمک بگیرید.

مطالعه واژه نامه انتهای کتاب

جغرافیا

ممکن است در مورد برخی از اصطلاحات مهم کتاب توضیحی ارائه نشده باشد و یا ممکن است درک توضیحات آن‌ها برایتان سخت باشد. در اینجا، واژه نامه انتهایی کتاب بسیار کمک کننده هستند و در درک بیشتر مطالب و انسجام آن‌ها می‌توانند موثر باشند.

حل نمونه سوالات سال قبل

در مطالعه جغرافیا برای امتحان نهایی، استفاده از سوالات سال‌های قبل و حل نمونه سوالات امتحانی، یکی از موارد موثر دیگر است که باید به آن توجه کنید. با این روش، می‌توانید به راحتی مطالب کتاب درسی را مرور کنید و حتی نقاط ضعف خود را بهتر بشناسید. همچنین، حل سوالات سال قبل کمک می‌کند تا با سبک سوالاتی که قرار است حل کنید، آشنا شوید.

طراحی سوال

هنگام مطالعه درس جغرافیا برای خود سوال طراحی کنید و پاسخ آن را در کتاب درسی مطالعه کنید. متن کتاب جغرافیا را کامل و با در نظر گرفتن همه جوانب مطالعه کنید. جغرافیا از دروسی است که قابلیت طراحی همه نوع سوالی را دارد. پس با طرح سوال برای خودتان، ذهنتان فعال تر می‌شود و برای رو به رو شدن با انواع سوالات آمادگی پیدا می‌کنید.

مرورهای به موقع

مهمترین قدم برای یادگیری جغرافیا چه در امتحانات نهایی و چه در کنکور، مرور و مطالعه به موقع است. سعی کنید طبق منحنی فراموشی و با تکنیک درست، این درس را مرور کنید تا از مطالعه این درس لذت ببرید.

 

مطلب پیشنهادی: برای یادگیری زبان انگلیسی از کجا شروع کنیم؟

 

بودجه بندی درس جغرافیا

جغرافیای دهم:

  • جغرافیا چیست؟
  • جغرافیای طبیعی ایران
  • جغرافیای انسانی ایران

بودجه جغرافیای یازدهم:

  • ناحیه چیست؟
  • نواحی طبیعی
  • نواحی انسانی
  • نواحی سیاسی

جغرافیای دوازدهم:

  • جغرافیای سکونتگاه ها
  • جغرافیای حمل و نقل
  • مخاطرات طبیعی

 

مطالعه جغرافیا برای کنکور

جغرافیا

از دروس تاریخ و جغرافیا در کنکور مجموعاً 30 سوال طراحی می‌شود. از آنجایی که این سوالات نیازی به حل کردن، تفکر یا تحلیل زیادی ندارند، در مدت زمان کوتاهی می‌توانید به آن‌ها پاسخ خواهید دهید. بسیاری از دانش آموزان اطلاعات عمومی بسیار قوی در مباحث تاریخ و جغرافیا دارند. برای مثال می‌توانند با مراجعه به اطلاعات خود در درس تاریخ ترتیب رخ دادن اتفاقات در یک بازه زمانی را تاحدودی به خاطر بیاورند. اگر شما هم جزء این دانش آموزان هستید، باید به زمان توجه کنید. اما اگر در این مورد خوب عمل نمی‌کنید، نباید زمان خیلی زیادی را صرف حل کردن این سوالات کنید. حتی ممکن است وقت گذاشتن زیاد شما شما را به غلط زدن تست‌های کنکور ترغیب کند.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین منابع اختصاصی کنکور هنر

 

سخن نهایی

بسیاری از دانش آموزان درس جغرافیا را مانند درس تاریخ حفظ می‌کنند، که این کار کاملاً اشتباه است. اما بر خلاف این روش باید بدانید که مطالب درس جغرافیا حفظ کردنی نیستند و دانش آموزان مطالب را درک کنند. درک و بخاطر سپردن مطالب این درس به شما کمک می‌کند تا مطالب درحافظه بلند مدت شما بمانند و آن‌ها را فراموش نکنید. امیدواریم با خواند این مقاله بتوانید در درس جغرافیا نتیجه قابل قبولی کسب کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه