نحوه خواندن ریاضی برای کنکور

20 خرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 20 خرداد 1403
ریاضی
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

روش خواندن ریاضی یا درس حسابان برای کنکور، کاملاً با روش مطالعه آن در دوران مدرسه متفاوت است. این درس، یکی از دروس مهم در کنکور است و بسیاری از دانش آموزان به علت ضعف در آن، نمی‌توانند نتیجه دلخواه و قابل قبولی را بدست آورند. اما با این حال، تمامی داوطلبان برای موفقیت در کنکور، ناگزیر به حل سوالات ریاضی خواهند بود. همچنین، دانش‌آموزان رشته‌ ریاضی باید بیشترین تمرکز خود را بر روی دروس ریاضی بگذارند. این در حالیست که داوطلبان تجربی و انسانی هم برای پیشی گرفتن از رقبای خود و کسب رتبه‌های عالی در کنکور، باید این درس را جدی بگیرند. بنابراین، برای رسیدن به هدف خود در کنکور سراسری باید با روش مطالعه ریاضی کنکور آشنا شوید.

تدریس خصوصی ریاضی با بهترین مدرسان 😍

 

سوالات ریاضی در کنکور ریاضی

ریاضی

دروس اصلی ریاضیات برای رشته ریاضی فیزیک شامل هندسه پایه، هندسه تحلیلی، ریاضیات پایه، ریاضیات گسسته، جبر و احتمال و آمار می‌باشد. داوطلبان این رشته، برای موفقیت در کنکور باید بر روی تمامی مباحث مسلط باشند. اما بیشترین سوالات کنکور ریاضی در این رشته شامل موضوعات زیر است.

  • ماتریس، دایره، مبانی ریاضیات، مثلثات، مقاطع مخروطی، حد و پیوستگی، مشتق: هر کدام 3 سوال
  • نظریه اعداد و ترکیبات: هر کدام 4 سوال
  • مباحث کاربرد مشتق، مجموعه‌ها و الگو و دنباله، تابع، معادله و نامعادلات، قضیه‌های هندسه پایه مثل تالس، تبدیل‌های هندسی و احتمال؛ معمولا 2 تا 3 سوال در کنکور ریاضی

متقاضیان کنکور ریاضی در کنکور سراسری باید به 55 سوال در دفترچه تخصصی پاسخ دهند. سوالات ریاضی برای این گروه، در شماره 101 الی 155 در دفترچه تخصصی قرار دارند. زمان در نظر گرفته شده برای پاسخ به این سوالات 85 دقیقه است. در واقع، هر واطلب برای پاسخ به هر سوال 90 ثانیه زمان دارد. ضریب درس ریاضی برای زیرگروه‌های مختلف کنکور ریاضی به شکل زیر است:

  • زیرگروه ۱: ضریب ۴
  • زیرگروه ۲: ضریب ۴
  • زیرگروه ۳: ضریب ۳

 

مطلب پیشنهادی: دلایلی که ریاضی را یاد نمی‌گیریم

 

وضعیت پاسخگویی داوطلبان ریاضی به درس ریاضی در کنکور

ریاضی

ریاضیات، مهمترین درس در رشته ریاضی فیزیک است. تقریباً می‌توان گفت بیش از یک سوم از زمان متقاضیان در کنکور صرف پاسخ دادن به سوالات این درس می‌شود. در سال‌های اخیر، نسبت به چند دهه‌ گذشته، آمار پاسخگویی داوطلبان این رشته به مبحث ریاضیات ، افت قابل توجهی داشته است. به شکلی که، هیچ فردی نتوانسته در کنکور رشته ریاضی نتوانسته بالای 90 درصد پاسخ دهد. همچنین میانگین پاسخگویی تمامی داوطلبان به درس ریاضیات در چند سال گذتشه تنها 3.9 درصد بود، یعنی تقریبا 2 سوال صحیح از 55 سوال.

بهتر است بدانید که تنها 11 نفر از داوطلبان ریاضی توانستند در در این درس به درصدی بین 70 تا 90 درصد برسند و 221 نفر هم درصدی بین 50 تا 70 داشتند. علاوه بر این، نزدیک به 55 هزارنفر از داوطلبان رشته ریاضی درصدی بین منفی 33 تا صفر را تجربه کردند.

 

سوالات ریاضی در کنکور تجربی

دانش آموزان گروه تجربی در کنکور سراسری باید به 30 سوال پاسخ دهند. زمان در نظر گرفته شده برای پاسخ به سوالات این درس در کنکور 47 دقیقه است. سوالات ریاضی در کنکور تجربی در دفترچه تخصصی از سوال 126 الی 155 قرار دارند. در واقع، داوطلبان باید در مدت زمان 96 ثانیه به این سوالات پاسخ دهند.

ضرایب ریاضی در زیرگروه‌های مختلف تجربی به صورت زیر هستند:

  • زیرگروه یک: ضریب ۲
  • زیرگروه دو: ضریب ۳
  • زیرگروه سه: ضریب ۳
  • زیرگروه چهار: ضریب ۴
  • زیرگروه پنج : ضریب ۳

بیشتر داوطلبان گروه تجربی تمایلی برای پاسخ به سوالات درس ریاضی ندارند و ترجیح می‌دهند تمرکز خود را بر روی دروس مهم دیگر بگذارند. به‌همین علت، اکثر داوطلبان ترجیح می‌دهند تا ریاضیات را به‌صورت مبحث به مبحث برای کنکور تجربی مطالعه کنند. اما به طور کلی، هر ساله تعداد زیادی سوال از مباحث مثلثات، مشتق و حد و پیوستگی، هندسه، معادلات و نامعادلات، کاربرد مشتق و تاب عدر کنکور تجربی طراحی می‌شود.

 

مطلب پیشنهادی: روش‌های تست زنی در کنکور

 

وضعیت پاسخگویی داوطلبان به درس ریاضی در کنکور تجربی

ریاضی

تا به حال در کنکور سراسری، هیچ فردی در رشته تجربی نتوانسته به تمامی سوالات درس ریاضی پاسخ صحیحی بدهد. تا به امروز تنها 3 نفر موفق شدند سوالات ریاضی رشته تجربی را بالای 90 درصد بزنند. علاوه بر این، میانگین پاسخگویی داوطلبان به این درس تنها 3.7 درصد یعنی یک سوال صحیح از 30 سوال بود.

 

سوالات ریاضی در کنکور انسانی

درس ریاضی برای بیشتر داوطلبان رشته انسانی جزء دروس سخت محسوب می‌شود. اما بهتر است بدانید سوالات ریاضی در کنکور این رشته شامل مباحث نسبتاً راحت‌تر و کمتری است. بنابراین، این درس در رشته انسانی به یک اهرم برای سبقت گرفتن از رقبای دیگر تبدیل شده است. حتی در کنکور سال 1400، 14 نفر از داوطلبان رشته انسانی توانستند به تمامی سوالت ریاضی پاسخ صحیحی دهند. در ضمن 41 داوطلب هم به درصدی بین 90 تا 99 درصد رسیدند. به طور کلی 1700 متقاضی توانستند به درصد بالای 50 برسند. دفترچه تخصصی گروه علوم انسانی با سوالات ریاضی شروع می‌شود و شامل 20 سوال با زمان 25 دقیقه است. مباحث توابع از کتاب یازدهم و فصل آمار و احتمال از کتاب دوازدهم در کنکور انسانی، جزء مباحثی است که از آن‌ها سوالات زیادی طراحی می‌شود.

 

مطلب پیشنهادی: حجم استوانه و نحوه محاسبه آن

 

روش‌های مطالعه ریاضی رتبه‌های برتر کنکور

برای یادگیری ریاضی، باید در نظر داشته باشید که تمرین مداوم و برنامه ریزی شده، می‌تواند منجر به پیشرفت‌های قابل توجهی شود. اما به صورت کلی، رتبه‌های برتر کنکور که درصد بالایی از ریاضی را در کنکور کسب کرده‌اند، پیشنهاد می‌کنند به مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، توجه کنید.

یادگیری مفاهیم اصولی

ریاضی درسی مفهومی است و تنها با حفظ کردن مطالب آن نمی‌توان در کنکور موفق شد. بسیاری از افرادی که در این درس در کنور موفق نمی‌شوند، یا زمان کافی برای تمرین و تکرار آن در نظر نمی‌گیرند و یا با مفاهیم اصولی آن آشنایی ندارند. اما اگر می‌خواهید در این درس در کنکور درصد بالایی بدست آورید، باید مفاهیم آن را به طور عمیق درک کنید و ار نکات مهم یادداشت برداری کنید. و یا حتی اگر یادگیری این درس به طور کلی برایتان مشکل است، بهتر است به دلایل یاد نگرفتن درس ریاضی رجوع کنید.

حل تمرین‌های درسی

پس از یادگیری مفاهیم پایه، به سراغ حل تمرین‌های درسی بروید. حل تمرین‌های درسی نقش بسیار مهمی برای پاسخ به سوالات تستی دارد و تسلط شما شما برای پاسخ به سوالات متفاوت چند برابر می‌کند. همچنین، تمرین‌های درسی به شما کمک می‌کنند نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی شناسایی کنید. همچنین، این روند کمک می‌کند تا بتوانید مباحثی که نتوانستید راه حلی مناسبی برای آن‌ها پیدا کنید و یا در آن‌ها ضعف دارید را مجددا مرور کنید.

حل تست‌های تالیفی

حل تست‌های تالیفی، یکی دیگر از پیشنهادات رتبه‌های برتر برای درس ریاضی است. خواندن مفاهیم به صورت دقیق و حل تست‌های متنوع، نقش بسیار مهمی در کسب درصد بالا در کنکور دارد. تست‌های تالیفی از زاویه‌ای متفاوت به مفاهیم اصلی نگاه می‌کنند و سوالات متنوعی را برای یک مفهوم مطرح می‌کنند. اگر می‌خواهید مانند رتبه های برتر ریاضی درصد خوبی کسب کنید، مطالعه دقیق و حل تست‌های متنوع را در برنامه ریزی خود بگنجانید.

یادگیری فرمول‌های اصلی

تعداد قابل توجهی از سوالات ریاضی در کنکور به طور مستقیم یا غیرمستقیم به فرمول ها مربوط می‌شوند. تسلط بر فرمول‌های اصلی به شما کمک می کند تا به سرعت و به طور دقیق به این سوالات پاسخ دهید. علاوه بر این، دانستن فرمول ها به شما کمک می کند تا در زمان حل سوالات کنکور صرفه جویی کنید. به جای اینکه وقت خود را صرف به خاطر سپردن مراحل حل هر مساله کنید، می توانید از فرمول های مربوطه استفاده کنید و سریعتر به جواب برسید.

الویت قرار دادن تست‌های کنکور

ریاضی

اگر می‌خواهید درصد بالایی در درس ریاضی کسب کنید، حل کردن تست‌های کنکور در سال‌های اخیر را فراموش نکنید. پس از مطالعه هر بخش به سراغ تست‌های کنکور بروید و سوالات را حل کنید. برای اینکه بتوانید عملکرد خوبی داشته باشید سوالات را به سه دسته یعنی دسته بندی سوالات آسان، متوسط و دشوار تقسیم کنید. در حین مطالعه این سوالات، باید پس از پاسخ به هر سوال، نکات مهم را یادداشت کنید.

شرکت در آزمون‌های مختلف

شرکت در آزمون‌های شبیه‌ساز به شما کمک می‌کند تا از استرس شما برای کنکور کم شود و همچنین کمک می‌کند تا عملکرد خوبی برای پاسخ به سوالات داشته باشید. این آزمون‌ها شبیه به آزمون اصلی هستند و دقیقا زمان در نظر گرفته در آن‌ها مانند کنکور سراسری می‌باشد.

تمرین و تکرار روزانه

ماهیت درس ریاضی مفهومی و یاد گرفتنی است. بنابراین، برای تسلط بر مفاهیم اصلی باید تمرین و تکرار روزانه را در برنامه اصلی خود قرار دهید. تمرین و تکرار درس ریاضی برای تمامی رشته‌ها، باید به صورت روزانه انجام شود و برای موفقیت در این درس، داوطلبان در هر تمرین و تکرار باید تست‌های تالیفی و تست‌های کنکور را حل کنند. انجام این کار در طولانی مدت منجبر به افزایش اعتماد به نفس داوطلبان می‌شود.

خلاصه نویسی و یادداشت برداری

از روش‌های دیگر برای کسب درصد بالا در درس ریاضی، خلاصه نویسی و یادداشت برداری است. با این روش، می‌توانید در فواصل زمانی مشخص، یادداشت‌های خود را مرور کنید و مدیریت زمان بهتری داشته باشید.

استفاده از منابع آموزشی مفید

در ابتدا، بهترین منبع برای یادگیری ریاضی و موفقیت در کنکور، کتاب‌های درسی هستند. کتاب‌های درسی، بهترین نکات و مفاهیم اصلی را در اختیار شما قرار می‌دهند و کمک می‌کنند تا تمامی نکات را به صورت اصولی یاد بگیرید. اما اگر می‌خواهید از یک منبع مناسب در کنار کتاب درسی خود استفاده کنید، باید به تعداد این منابع دقت کنید. استفاده از چندین منبع ریاضی نمی‌تواند در این مثیر موثر باشد.

 

مطلب پیشنهادی: فرمول و محاسبه مساحت دایره

 

سوالات متداول

چند سوال ریاضی برای داوطلبان در کنکور تجربی در نظر گرفته می‌شود؟

30 سوال ریاضی در مدت زمان 47 دقیقه برای داوطلبان تجربی در نظر گرفته شده است.

چند سوال ریاضی برای داوطلبان در کنکور ریاضی در نظر گرفته می‌شود؟

55 سوال ریاضی در مدت زمان 85 دقیقه برای داوطلبان ریاضی در نظر گرفته شده است.

چند سوال ریاضی برای داوطلبان در کنکور انسانی در نظر گرفته می‌شود؟

20 سوال ریاضی در مدت زمان 25 دقیقه برای داوطلبان انسانی در نظر گرفته شده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه